Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Till minne av Hans Israelsson

Annons
Hans Israelsson, 43 år, Stockholm, är med sin fru Gullan och två av barnen, Lucas och Sara, omkomna i flodvågskatastrofens Khao Lak. Endast sonen Victor är åter. En tragedi så stor att ord saknas. Till Hans närmaste hör föräldrarna Sven och Ann-Marie samt systern Carina med familj.
***
Hans Israelsson föddes i Timrå och utbildade sig till civilingenjör inom väg- och vattenbyggnad vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm med examen 1987.
Efter några år i olika entreprenörsföretag började Hans 1992 på Banverket. Hans första uppdrag var som planeringsingenjör och biträdande projektledare på ett av delprojekten på Arlandabanan. Hans Israelsson visade redan från början en stor ambition i sitt arbete. Målinriktningen var tydlig och han blev snabbt en omtyckt och uppskattad medarbetare och kamrat. Under 1994 övertog Hans projektledaransvaret för Nynäsbanans dubbelspårsutbyggnad. Det blev en stor utmaning där Hans visade sin förmåga att ta personer i sin projektgrupp på ett positivt och uppmuntrande men också krävande sätt.
Nu var Hans en fullfjädrad projektledare och nästa utmaning blev att genomföra den sedan en lång tid tillbaka diskuterade och planerade dubbelspårsutbyggnaden mellan Kallhäll och Kungsängen på Mälarbanan. Ett under utredningsskedet mycket omdiskuterat projekt vändes till ett prisbelönat genomförande. Projektet kom att tilldelas priset \"Årets bygge\" ur kungens hand och är också korat till \"Sveriges tystaste järnväg\". Hans hade förmågan att skapa ett väl sammansvetsat och för uppgiften välmotiverat team i projektgruppen. Ett modernt sätt att driva och genomföra stora infrastrukturprojekt hade skapats.
Efter några år gick Hans vidare och startade konsultföretaget Projektlots, där han som VD fick företaget att växa. Under 2002 var Hans tillbaka hos Banverket och nu som projektledare för det pågående bygget av Årstabron. Sveriges på många sätt mest komplicerade brobygge hade till en början varit mycket svårbemästrat. Under Hans ledning löstes knutarna upp och det skapades ett positivt klimat för genomförandet, som nu går under namnet \"Team Årsta\". Sen en tid tillbaka har projektet rullat med rekordfart och i november förra året kunde den nya bron gjutas ihop till ett.
Utöver det direkta projektarbetet var Hans också mycket engagerat i anläggningsbranschens utveckling till samhällsbyggare. Under hösten var Hans en av de som ivrigast skyndade på det uppstartade arbetet med \"FIA\", Förnyelse i anläggningsbranschen för att också gå från ord till handling.
Hans hämtade mycket av sin glädje och kraft hos familjen. Fritiden fylldes med barnens aktiviteter, segling och skidåkning.
Vi är många som saknar Hans som arbetskamrat, medarbetare och ledare. Vi är många som lyfts i vårt sätt att vara och driva projekt under Hans ledar- och medarbetarskap. Vi och hela byggbranchen har mist en förebild som projektledare.
Hans engagemang och hans teamskapande tar vi med oss när vi nu fullföljer Årstabron i hans anda.
För alla medarbetare och vänner i arbetet
Kjell-Åke Averstad
Lei if Axelsson
Torbjörn Bodin
Gu nnar Ham mar

Mer läsning

Annons