Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Slut upp bakom E14 – en viktig pendlingsväg som kräver mer än måttband

Det är mycket bra att våra politiker i Ånge kommun sätter fokus på en mycket angelägen sak, nämligen hastigheten på E14. Gnäll som förekommer på Facebook att inte ha fått vara med i aktionen bör i stället riktas mot egen obefintlig initiativförmåga i detta viktiga sammanhang. Att man dessutom har med sig ett måttband är väl praktiskt, då behöver vi andra intresserade inte ringa till Transportstyrelsen om vägbredden som en i ämnet uppvaknande politiker hänvisar till.

För Plus-kunder: Vill stoppa planerna på att göra E14 till 80-väg – höjer rösten för ombyggnation till 2+1-väg

Yttranden från kommunen i all ära, de får vara hur välmotiverade som helst men de ger oftast bevisligen klena resultat. Däremot skulle en samlad och enad opinion, med kommunerna i Jämtland och Medelpad, med mycket större tyngd kunna påvisa och kräva åtgärder och lösningar mot den betydande nedklassning som är i faggorna beträffande den viktiga (och uppenbarligen breda) transportleden och pendlingsvägen E14. Alltså en synnerligen viktig fråga för verksamheten i vår bygd och varför inte för hela Mellansverige. Den frågan ska ges stöd och företräde i stället för mycket annat onödigt politiskt bjäfs mot den nu framsynt påbörjade aktionen mot försämringar som väntas i framtiden.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

För övrigt har naturligtvis Trafikverket sina regler och rekommendationer bland annat med hänsyn till vägarnas säkerhetsstandard – riktlinjer som tillkommit på en högre nivå – att agera efter, och sedan föreskriver de aktuella hastighetsbegränsningar. Men vi vet ju sedan tidigare att de statliga verkens beslut för Ånges del inte alltid speglar eller tar hänsyn till lokalbefolkningen och dess företrädares väl belysta och grundade erfarenheter och insikter. Motiveringar till olika beslut och ställningstaganden lyser med sin frånvaro. Ett färskt exempel: När man nu häromåret fick till en mängd kameror efter E14 i korsningarna Granboda, Näset, Borgsjöbyn, Ljungaverk och Fränsta, kändes det för oss som känner till förhållandena och trafikerar sträckorna helt okej och väl motiverat med 70 kilometer i timmen i Fränsta och 80 i Borgsjöbyn.

För Plus-kunder: Ångepolitiker i dramatiska olyckan på E14 – klarade sig med lindriga skador: "Vi hade änglavakt"

Men vad i herrans namn fanns det för skäl att bibehålla hastigheterna 100 i övriga korsningar när de nu till slut blivit kamerabevakade, även om sikten är mycket god? Om man nu på allvar vill begränsa skadeeffekterna som varje sänkning av hastigheten innebär. Obegripligt för mig och säkert flera men uppenbarligen inte för expertisen. Jag har för övrigt en känsla av att en felbedömning kan vara väl så förekommande som bristande uppmärksamhet vid olyckor i dessa korsningar. Det hade inte varit till skada om beslutsunderlaget i detta sammanhang blir redovisat.

Så, inte alls oväntat och som ett brev på posten kommer därför också rättmätig kritik, som nu i Ljungaverk där man nu vill ha en anpassad hastighet med hänvisning till hur allmänheten upplever den problematiska trafiksituationen i praktiken. Man får nu verkligen hoppas att Trafikverket tar till sig det faktiska utfallet av nuvarande ordning och ser problematiken på samma sätt som de trafikanter som känner till och berörs av besvärligheterna vid den här utfarten.

Det skulle man kunna kalla en framgång för förnuftet.

Positiv Ångebo

Läs också:

Sänk farten på Fridhemsgatan – du hinner hem till dammtussarna ändå

Skolbarn korsar vägen i totalt mörker på tungt trafikerad väg – Trafikverket borde skämmas

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel