Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Småbarnsfamilj i kläm när dubbelspåret breder ut sig

Ska deras hus lösas in och rivas eller stå kvar?
Familjen Westerlund i Vapelnäs har flyttplaner och behöver få veta om det eventuella dubbelspåret blir av – och i så fall när.
Men beskeden uteblir.

Annons

Jennie och Andreas har gått med ovissheten i några år nu, och känner sig alltmer otåliga. De har tagit över Andreas föräldrahem och vill flytta för sin två barns skull. Deras hus ligger bara ett 50-tal meter från den enkelspåriga järnväg som enligt visionerna ska bli dubbelspår.

Frågan är när?

– Vi sitter i klistret, verkligen. Vem vill köpa ett hus som kanske någon gång i framtiden ska rivas. Och vi vågar inte kosta på huset mer eftersom vi inte vet vad som ska hända, säger Jennie.

Paret uppger att de hört många olika saker om planer och visioner, men aldrig fått konkret information som vänt sig direkt till dem.

När ST får tag på en av Trafikverkets ansvariga för sträckan Sundsvall–Dingersjö, Robert Pettersson, säger han så här:

– Jag förstår deras oro, men vi är lagligt tvingade att ta fram dessa gedigna granskningshandlingar. Vi har nu precis kontrakterat en konsult som ska titta på lösningar för både väg 562 (gamla E4, reds. anm.) och järnvägen i området.

I dagsläget verkar en idé vara hetast: Att bygga tunnel under Vapelnäs. På så sätt skulle hela bostadsområdet (ett 40-tal hushåll) kunna sparas, bullerstörningarna minimeras och tågen passera med full hastighet, 200–250 kilometer i timmen.

Men ...

– Mycket utredningsarbete återstår och vi har inte borrat i bergtäkten ännu. Dessutom ligger förstås mycket ekonomi i dessa frågor. Sent nästa höst kanske vi har ett förslag på bordet, och först då kommer det ut på samråd med berörda, säger Robert Pettersson.

Inte mycket till tröst för familjen Westerlund, alltså.

– Ovissheten är värst. Om vi bara fick ett besked skulle vi kunna förhålla oss till detta, fortsätter Jennie.

Tiotalet hus i Vapelnäs anses vara i farozonen på grund av nya Ostkustbanan. Vid tvångsinlösen betalas marknadsvärdet plus ytterligare 25 procent.

Enligt senaste prognosen ska dubbelspåret börja byggas 2023 för att stå klart 2027, men i dagsläget fattas pengar för färdigställa hela sträckan Sundsvall–Dingersjö. Vägbygget beräknas komma i gång långt tidigare och stå klart 2020.

– Nya E4 blev ett lyft för oss. Numera kallar vi gamla E4 för spökvägen, säger Jennie Westerlund.

Fotnot: Här hittar du mer information.