Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sodexos svar: "Vi borde ha åtgärdat det för länge sedan"

Brister i systemet är förklaringen från Sodexo.
– Det är olyckligt att det blivit så här när det gäller Patricia Perez, säger Daniel Westerberg, distriktschef på företaget.

Daniel Westerberg är ny i sin roll sedan första oktober.

– När vi fick kännedom om det här så åtgärdades det på en gång och Patricia Perez fick då en tillsvidareanställning, men tyvärr skulle vi ha åtgärdat det för länge sedan, säger Daniel Westerberg.

Att Patricia Perez fick ett lönebesked på noll kronor i november berodde enligt honom på att hon inte var nöjd med villkoren i kontraktet.

– Patricia ville först inte acceptera att semesterersättningen på tolv procent försvann när hon fick betald semester. Vi betalar inte ut lön om vi inte har ett giltigt avtal med den anställde, säger Daniel Westerberg.

Fastighetsanställdas förbund anser att så kan man inte göra?

– I så fall får vi diskutera det med dem, säger Daniel Westerberg.

Han betonar att företaget tar sitt arbetsgivaransvar och månar om att deras personal ska ha rätt anställningsformer.

Enligt Daniel Westerberg har Patricia Perez fått den lön hon ska ha, men Sodexos lönesystem ska varna när något inte stämmer med till exempel anställningsformen.

– Endera har varningssignalen inte plingat till eller så har det fallit mellan stolarna och vi måste se över våra rutiner.

– Vi beklagar att vår hantering av detta fall inte varit optimal. Vår personal ska självklart ha rätt anställningsform, säger Daniel Westerberg.