Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sofia Mirjamsdotter: All konsumtion är inte av ondo – ta Black Friday för vad det är

Idag, fredag, är det vad man i USA kallar för Black Friday, ett begrepp som på senare år spridit sig och nu används även av handlare i Sverige.

Detta uppmärksammas på alla möjliga sätt, inte minst genom slentrianmässig kritik om "ännu en importerad dag från USA som bara vill få oss att konsumera". Det stämmer visserligen. Black Friday är i USA vad man närmast skulle kunna jämföra med annandagsrean i Sverige, även om det snarare innebär starten på julhandeln istället för efterdyningarna. Dagen inträffar efter Thanksgiving, och butikerna tävlar med varandra om att ha de bästa erbjudandena, inte sällan blir priserna lägre ju längre dagen går och öppettiderna är ofta från tidig morgon till sen kväll eller midnatt.

Också den internationella e-handeln strösslar med fina erbjudanden denna dag.

Det suckas och stönas nu över denna och andra importerade dagar som vill få oss att öppna plånböckerna och köpa saker som vi kanske inte visste att vi ville ha. Motrörelser startar som vill få oss att konsumera mindre. Men det finns också röster som talar om klassförakt, och hävdar att den som har råd att avstå från extrapriser (dvs råd att köpa till fullpris) inte ska moralisera över den vars julklappsinköp eller nya vinterkläder hänger på att det är rea.

Vi behöver verkligen prata mer om överkonsumtion, och om hållbar konsumtion. Men det samtalet måste gå djupare än att handla om enstaka dagar som främjar ökad handel.

Debatten får mig att tänka på boken "Vi är vad vi köper" (Mondial 2018), som är skriven av antropologen Katarina Graffman och professorn i reklam och pr Jakob Östberg.

Boken beskriver människan som konsument, och ger bilden av en varelse som inte gör så många fria val som hon kanske tror. Den beskriver vår konsumtion som en integrerad del av våra liv, och kanske lite obehagligare – en viktig del av vår identitet. En identitet som formas främst av vår omgivning och inte så mycket inifrån oss själva som vi kanske vill tro.

Förutom att ta upp forskning som finns om hur vi fattar köpbeslut och vad som får oss att välja en produkt framför en annan går den på ett mer filosofiskt plan in på vad det är att leva i en konsumtionskultur där allt vi köper på ett eller annat sätt handlar om vilka vi är, eller vill vara. Att våra köpmönster är starkt påverkade av var vi kommer ifrån och i vilket sammanhang vi för tillfället befinner oss. Om påverkan från klass, vänner och bekanta, populärkultur och all marknadsföring som vi exponeras för i stort sett från morgon till kväll.

Boken behandlar också det faktum att den som inte håller sig inom konsumtionsnormen blir socialt straffad.

Den har underrubriken "Konsumtionskulturen är här för att stanna", något som klingar obekvämt i mina öron då jag är bekymrad nog som det är av hur vi överutnyttjar jordens resurser. Resonemang förs om vad som kan tänkas vara grundläggande behov men går inte djupare in på det eftersom exempelvis behovet av estetik, att vi mår bra om vi är omgivna av kanske vackra tavlor eller möbler, är svårt att mäta konkret.

Ett tag känns det ganska tröstlöst, men så på slutet beskriver författarna den rörelse som trots allt pågår, mot en möjligen mer hållbar konsumtion. Från prylar till tjänster. Från privatägande till delande av exempelvis bilar eller verktygslådor. Från fysiska saker till generell tillgång, som streamingtjänster som erbjuder film och musik utan att vi måste köpa fysiska skivor. Dock påpekas att även streamingtjänster påverkar klimatet, i energiåtgång och inte minst i produktionen av alla de prylar vi trots allt behöver för att kunna ta del av dessa tjänster.

Utvecklingen är dessutom enligt författarna än så länge bara är en gryende rörelse, som går ganska långsamt.

Jo tack. Förra söndagen, när vi i Sverige firade fars dag, firade man i Kina Singles day. Via Breakit får jag veta att det kinesiska e-handelsbolaget Alibaba sålde för svindlande 24,3 miljarder dollar de första sexton timmarna.

Det är knappast ett argument för att shoppa loss på Black Friday, men den som ändå tänkt köpa ny teve, julklappar eller en nyårsstass ska inte ha dåligt samvete för att det görs en dag när priserna är mer överkomliga än annars.