Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sofia Mirjamsdotter: Ovädret Harvey visar varför flygskatten behövs

Dramatiska bilder rullar in från Texas i USA.

Landets fjärde största stad, Houston, med närmare två och en halv miljon invånare, är svårt drabbad och tusentals människor har blivit strandsatta på sina tak, övervåningar, eller är instängda i sina hus på grund av de vattenmängder som ovädret Harvey orsakat.

Gatorna är översvämmade och det sägs att det ska fortsätta regna i flera dagar, på vissa platser över en meter på ett dygn.

Kritik har riktats mot stadens borgmästare för att man inte evakuerade, men han försvarar sig med att man omöjligt kunde veta exakt var eller hur stormen skulle slå, och att det hade varit omöjligt att flytta så många människor till ett säkert ställe. Kanske har han rätt.

Liknande oväder som det nu pågående i USA blir allt vanligare i takt med den globala uppvärmningen. Oväder som gör människor hemlösa och i vissa fall tar liv och som kostar samhälle och individer stora summor pengar. Förutom översvämningar förekommer svår torka, värmeböljor som är direkt dödande och allt hårdare stormar.

Det vi ser nu är bara början, och även om vi lyckas minska koldioxidutsläppen de närmaste åren kommer effekterna av uppvärmningen hittills att ge konsekvenser, också här i Sverige.

Samtidigt i Sverige har Allianspartierna genom att hota med misstroendeförklaring mot regeringen fått den att omarbeta sitt förslag om en flygskatt på ynka 60 kronor per inrikes resa.

Nej. Flygskatten kommer knappast att minska flygandet, då summan är så liten att den inte avskräcker många från att flyga.

Den borde vara betydligt högre, även om det vore impopulärt i vissa kretsar då medvetenheten om klimathotet inte tycks ha gått riktigt in hos många, ja kanske de flesta, av oss.

Klimatförändringarna väntar inte på oss. De pågår medan det tjafsas om en flygskatt på 60 kronor. Ett riksdagsparti tycker till och med att Sverige gör tillräckligt för att rädda klimatet och att ansvaret ligger på andra.

Men klimatförändringarna ser inga gränser. Koldioxidutsläppen i Kina och USA påverkar oss i Sverige, och våra utsläpp påverkar andra delar av klotet. Det går inte att vänta på att andra ska göra sin del. Det går bara att göra så mycket man själv kan för att begränsa skadeverkningarna, parallellt med att verka internationellt för att minska de klimatförstörande utsläppen. Men att sätta sig ner och hävda att man gjort sin del är ansvarslöst. Klimatet är en fråga där vi måste tänka och verka globalt, vare sig vi tycker om det eller inte.

Flygskatten är en signal om att flyget inte är det bästa transportmedlet för den som tror på framtiden. Ett litet steg mot ett bättre klimat, ett litet steg av de flera tusen som kommer att måsta tas innan vi kan sätta oss ner och säga att vi gjort nog.