Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Som man bäddar får man ligga

Replik på "Samverkan – inte utpressning", ST 26 januari.

Björn Abelsson torgför i allt väsentligt uppfattningar som framförts av kommunen, men som inte representerar ”samarbetspartnern” som var dåvarande Vägverket. Ett nödvändigt förtydligande av grundförutsättningarna är på sin plats.

Dåvarande Vägverket ansvarade för det nationella stamvägnätet där bland annat E4 ingår. Tidigt 1994 påbörjades inom Vägverket en intern planering av Förbifart Sundsvall. Detta projekt beräknades starta våren 1998. Sundsvalls kommun visade redan i tidiga planeringsmöten en fixering vid en stor hängbro över Sundsvallsfjärden lika som den över Ångermanälven. När den befintliga topografin och avsaknad av fast berggrund kullkastade denna tekniklösning, höll kommunen utan minsta ekonomiska hänsyn envist fast vid att det skulle vara en högbro över fjärden och alla andra förslag avvisades med ett icke godkännande i den kommunala planprocessen som det starka argumentet.

Vägverkets förslag som innebar en partiell ringled runt staden med bland annat en lösning av E14 och trafik från Sörforshållet tilläts inte av kommunen att utredas som ett alternativ, helt i strid med gällande regelverk som föreskriver att minst två alternativa sträckningar förutom nollalternativet skall utredas, där så är tekniskt möjligt. Kommunens besked till Vägverket var: Vi godkänner bara ny E4 med en högbro över fjärden.

Sundsvalls kommuns agerande har med facit i hand bland annat medfört dels en försening av Förbifart Sundsvall med 13 år, dels en riskfylld låg ”högbro” över fjärden med ifrågasatt teknisk livslängd och dålig geometri, dels en partiell blockering av hamninloppet för större fartyg och en kvarstående genomfartstrafik från E14. Till detta kommer ett beslut om broavgifter för bland annat kommunens innevånare för finansiering av brobygget, måhända ett beslut som föddes redan efter kommunens upprepade obstruktioner under det som Abelsson kallar ”samverkansprocessen” mellan Vägverket och Sundsvalls kommun. Den gamla sanningen kommer här till heders; som man bäddar får man ligga.

Min fråga om pengar till ombyggnad av befintlig E4 rundar Abelsson slutligen med att nonchalant nämna att kommunen fått några hundra miljoner till bland annat triangelspår. Dessa spår ägs ju av Trafikverket! Jag uppfattar Abelssons svar som att siffran inte tål dagsljus och därför behöver viftas bort.

■■ Läser du ofta nyheter i din mobiltelefon? Ladda ner Sundsvall Tidnings nya app här, till Iphone eller till Android!

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Arne Forsell

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel