Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sömniga förare undersöks

Trötta förare bakom ratten är en trafikfara.
I Göteborg genomförs en stor undersökning för att hitta chaufförer i riskzonen.

Annons

Det är flera hundra spårvagns- och bussförare hos Göteborgs spårvägar som deltar i undersökningen som beräknas pågå i vart fall till sommaren.

– Vi siktar på att ha med omkring 400 förare, säger Jan Hedner, professor i sömnrelaterade sjukdomar vid Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Chaufförerna får hem en maskin som mäter hur de sover på natten. De som visar sig vara i riskzonen testas därefter för hur de klarar av att hålla sig vakna under dagen.

Sömnapné, andningsuppehåll under sömnen, är det stora problemet när det gäller sömnstörningar. Det behandlas ofta med CPAP, en andningsmask med övertryck som används när man sover.

– Vi räknar med att hitta 5–10 procent av sömnapné bland förarna, och det är säkert 2–4 procent som har en väldigt klar funktionsnedsättning på grund av sömnapné.

Funktionsnedsättningarna kan handla om nedsatt uppmärksamhet eller regelrätt tendens att somna.

Det finns en hel del andra jobb i samhället som också är högriskarbeten.

– Piloter, sjökaptener, de som arbetar på kärnkraftverk, till exempel, säger Jan Hedner, som gärna skulle se en stor undersökning även av sådana grupper.