Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Spårtrafik är framtiden

Annons

Landsvägsallén

Allt som oftast blir svensk diskurs onyanserad eller idéfattig, ibland både och. Den här gången handlar en lokal debatt om Landsvägsallén, vilken i inläggen betecknas "gamla E4". Kombattanterna är å ena sidan de infrastrukturkonservativa (bland annat en falang inom Moderaterna, lierad med bilkramarna från Motormännen), å andra sidan de miljöradikala (i form av cykelfrämjandet och kulturarbetarna). Och endera ska allt vara som det alltid har varit, med två filer i båda körriktningarna, eller så ska vägbanan av någon anledning smalnas av, och ta sig fram ska man göra med cykel.

■■ Här hittar du fler insändare och debattartiklar.

Nu vänder jag mig mot denna polarisering. Det behöver vare sig vara bil eller cykel som är svaret. När de styrande har bestämt sig för att radikalt förändra den omtalade vägsträckningen så vore det klädsamt om det parallellt lades fram ett förslag om utökad kollektivtrafik som alternativ till bilismen.

Den här vägen ska förstås i likhet med stadens övriga breda brandgator (Esplanaden, Skolhusallén, Västra Allén/Örnsköldsallén) vara kvar i befintligt skick. Men den ska utrustas med kollektivtrafik. Spårtrafik är framtiden och skulle verkligen vara ett signum för en framåtblickande stad. Detta progressiva förslag har dock Björn Abelsson förklarat kostnadsineffektivt. Den utredningen vill jag dock ifrågasätta. Annars vore även trådbussar ett fullgott alternativ på sträckningen. Det går med all önskvärd tydlighet att se hur Landskrona har lyckats utmärkt med en sådan trafiklösning.

Daniel Jacobson

Fotgängare, bilist, cyklist med mera

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel