Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alx Danielsson bytte slalom mot racing

Racerföraren Alx Danielsson hälsades välkommen till sitt franska stall med en overall som det stod Axel på. Den var dessutom försedd med en finsk flagga.
I TT-sportens helgintervju berättar 24-åringen om hur Alexander blev Alx, sina F1-planer och den avbrutna slalomkarriären.

Annons
Alx Danielsson är uppvuxen i Östersund men har numera Uppsala som utgångspunkt. I vintras skrev han kontrakt med det franska toppstallet Dams och siktade på att vara med och slåss om slutsegern i World Series by Renault. Men på tidsträningen inför den första deltävlingen i Belgien kraschade han i hög hastighet och bröt fotleden. Han tvingades stå över de tre inledande tävlingarna och hoppet om totalsegern var därmed borta. I nuläget ligger han tolva i sammandraget efter sex av nio tävlingshelger, med andraplatsen i Bilbao som bästa resultat. World Series by Renault är dock bara ett steg på vägen mot det stora målet. Föraren med den underliga stavningen har siktet inställt på Formel 1.
Varför kallar du dig Alx i stället för Alexander?
 När jag var yngre hade min brorsa Magnus en massa dataspel och det gick bara att skriva in tre bokstäver när man skulle ange namnen på de som spelade. Han hette Mad och jag ville också ha något häftigt. Det enda jag kunde komma på var Alx. När jag sedan började med racingen och skulle registrera min hemsida ville jag ha något kort och då blev det alx.nu. Efter det har det rullat på och blivit som ett varumärke.
Är det många som blir förvirrade över ditt namn?
 Ja, ofta. Min flickväns föräldrar har efter två och ett halvt år knappt hajat vad jag heter. Ibland tror folk att jag heter Axel eller Axl. Det var så det gick till när jag fick min overall i nya stallet. En kille på fabriken tog sitt eget beslut att "han kan ju inte heta Alx, det måste vara Axel", och så fick jag en overall som det stod Axel Danielsson på med en finsk flagga. Men den gick sönder i kraschen så jag har fått en ny nu!
Är du helt återställd efter kraschen?
 Foten är bra igen, men jag förstörde en kota i ryggen också. Det kommer att ta ungefär ett år innan det slutar att göra ont, men det är inget jag känner av när jag sitter i bilen.
Hur sammanfattar du säsongen så här långt?
 Det har hela tiden gått bra att köra, men jag har ju inte kunnat vara med och konkurrera på grund av kraschen. Det är första året som Dams kör med de här bilarna och vi har inte lyckats hitta de optimala inställningarna ännu. Vi är hela tiden ett steg efter de andra stallen. Det positiva är att jag alltid har varit sekunder före mina teamkamrater. Det är viktigt att slå dem eftersom vi har samma förutsättningar.
Tror du att du kör Formel 1 nästa säsong?
 För mig innefattar "köra F1" även att vara testförare, och målet är att åtminstone provköra en F1-bil nästa säsong. Chanserna ökar så länge jag slår mina teamkamrater och fortsätter att göra bra insatser det är sånt stallcheferna tittar på. Jag kommer förmodligen att köra GP2-serien nästa år, men det är också fullt möjligt att jag kör F1. Men jag vill inte ge mig in i det förrän jag är tillräckligt utbildad. Målsättningen är ju att hålla sig kvar mer än ett år.
Du kör även Porsche Carrera Cup i år. Varför?
 I Renault är det bara nio tävlingshelger under säsongen och det är för lite. Därför är det bra att vara med, för att få körträning. Men jag är med enbart för att lära, inte för att konkurrera. Det är ett bra sätt att ta med de svenska sponsorerna till banorna också, annars är jag ju bara ute i Europa och kör, säger Danielsson som vann ett av loppen på Gelleråsen senast.
Du var lovande i storslalom förut. Hur halkade du in på racingen?
 Det var en ren slump. Jag var på en upptaktsträff med slalomklubben och då var vi på en gokartbana och testade. Det gick jättebra för mig. Efter det tog jag licens men hade inte tid att köra så mycket eftersom jag gick på skidgymnasiet. Men årsskiftet 1999/2000 tvingades jag operera ena knät och hela slalomsäsongen försvann. På sommaren vann jag SM i Formel Ford. Då bestämde jag mig för att satsa på racing i stället för att chansa på att knät skulle hålla för ännu en slalomsäsong.
Inget du ångrar i dag?
 Nej, jag har nog varit bättre på att köra bil hela tiden, även om jag vann SM-silver i super-G på juniornivå. När jag slutade var jag rankad fyra i storslalom i min åldersgrupp.
Finns det några likheter mellan sporterna?
 Ja, både i slalom och racing handlar det om att göra linjeval, att försöka göra kurvan så rak som möjlig hela tiden. Dessutom är det höga hastigheter i båda sporterna. Som utförsåkare är jag van vid att det hoppar och far hela tiden också. Jag har haft stor nytta av min slalombakgrund i racingen.

Mer läsning

Annons