Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brinnande intresse för Sundsvall Raceway

/
  • Övertänd hemmaförare. Benny Strand från SHRA Sundsvall ville så gärna köra riktigt fort. Men då laddades bilen med allt för mycket lustgas och bilen protesterade. Tävlingen var över i och med det.
  • Banrekordsättaren Ulf Leander var nöjd med helgen.
  • Publiksuccé återigen. Och detta trots att evenemanget krockade med Selånger marknad.
  • En och annan förare hade stöd i form av kvinnlig fägring. Därmed lever bilden av motorsportens glamour och brudar vidare...
  • Leif Helander förberedde en liten sup för att bilen skulle gå så fort som möjligt. Fort gick den också, men inte riktigt så fort som han önskade.
  • Tävlingsarrangören Tommy Edström i SHRA Sundsvall var mer än nöjd med helgens evenemang. Både mer publik och fler tävlande, kan det bli bättre?

Fem års tävlande har satt sina spår. Nu har dragracingen på Sundsvall Raceway tagit rejäl fart. I går avslutades återigen en fartfylld succéhelg full av dramatik och heta race.

Annons
SHRA Sundsvalls förare Benny Strand ser sammanbiten ut. Han har just missat finalen i Top Dorslammer på grund av för mycket laddning av lustgas.
Precis i starten i gårdagens eliminering slog stora lågor ut under huven och brandmännen fick snabbt fram för att släcka elden.
Jag har aldrig varit med om det själv tidigare, men jag har sett det hända massor av gånger. Så snöpligt sätt att förlora på, muttrar han.
Teamchefen Pelle Hallgren förklarar:
Motorn orkar inte svälja all mängd bränsle och då blir det så här.
Färdigtävlat för deras del den gången, men under tiden fortsätter tävlingarna med tuffa fighter om och om igen.
Och arrangörsstaben är mer än nöjd.
Det känns att vi är på rätt väg. Intresset och behovet finns, både bland förare och publik, myser Tommy Edström i arrangörsklubben SHRA Sundsvall.
Banan i Sättna Sundsvall Raceway har börjat bli mer och mer känd runt om i Sverige och övriga Norden.
Det syntes i helgens evenemang, då antalet deltagare var fler än någonsin tidigare med sina 196 ekipage och publiken också var rekordstor med omkring 7000 personer totalt.
Många ekipage var där för att köra säsongens sista tävling.
För Sundsvalls dragracingkung Leif Helander handlade det om årets första.
Jag vet inte riktigt vad som gått snett i år. Vi har haft för lite tid, för lite pengar och för mycket jobb, säger den rutinerade 61-åringen.
För några år sedan kom han trea som bäst på EM, men sedan han bytt klass har det blivit färre utlandstävlingar.
I helgen gjorde Helander försök att köra riktigt fort, men det blev inte de topphastigheter han önskade. Dock ett personbästa med bilen på 6.32 och 389 i topphastighet.
En som dock lyckades rejält var Ulf Leander från Alfta som i vanliga fall kör EM-serien, där han just nu ligger tvåa i Top Methanol Funny Car.
Han tävlade i Sundsvall för första gången.
Det blev succé direkt, säger han.
Ulf slog till med nytt banrekord på Sundsvall Raceway med 5,85 sekunder och en topphastighet på 392 kilometer.
Tävlingarna har även vuxit lokalt. Det är gott om tävlande i yngsta klassen Junior Dragsters och även i \"nybörjarklassen\" bracket för vuxna där det var ett trettiotal anmälda.
Och vi hade 44 lokala förare där sex klasser av 25 hade Sundsvallsförare som kvalettor efter första dagen. Det är inte dåligt, konstaterar Tommy Edström.
Några lokala framgångar blev det.
Johan Björklund från Matfors vann finalen i snöskotercupen, Jouni Hyrsklahti från Sundsvall tog hem Sport Compact sport och Michael Eriksson från Kvissleby vann Super Street.

Mer läsning

Annons