Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dam-VM ingen publiksuccé

Dam-VM har inte blivit någon succé — åtminstone inte publikmässigt.
Det är tomt och ödsligt på de flesta matcherna.
—  Vi hade hoppats på mer publik, i alla fall på Sveriges matcher, säger Patrik Wigelius, marknads- och mediaansvarig i organisationskommittén.

Annons
VM i Linköping och Norrköping har hittills setts av 10 325 åskådare. Ett snitt på 860 per match. Bästa siffran hittills är gruppspelsavslutningen mellan Sverige och Kanada där den officiella siffran löd på 2 513.
Inte ens publikrekordet för damhockey 3 471 på SverigeFinland i Globen 2003 har slagits.
Tidningen Östgöta-Correspondenten skriver dessutom att publiksiffrorna verkar väl tilltagna. Ett exempel är matchen KanadaKazakstan där den officiella publiksiffran var 1 103 åskådare men där en kanadensisk fotograf räknade till 300. En företrädare för Cloetta Center uppger att man räknar sålda biljetter i publiksiffran.
 Det har jag kontrollerat och det stämmer inte, i så fall görs det fel. Det är antalet åskådare på plats som räknas. Men det är också svårt att hålla exakt koll, exempelvis har vi skolungdomar som är faddrar för lagen och de går in gratis, säger Wigelius.
Borde ni ha gjort något annorlunda?
 Vi har haft stor marknadsföring sett till evenemanget och jag tycker inte vi har haft höga biljettpriser. Målsättningen med dam-VM var i första hand att sätta sporten på kartan. Det tycker jag vi har lyckats med. Vi har haft matcherna i tv och premiären (mot Ryssland) sågs av 410 000 personer. Det är en bra siffra. Det har dessutom skrivits mycket om evenemanget.
Enligt Wigelius riskerar Svenska ishockeyförbundet inte någon ekonomisk smäll.
 Nu omsätter inte dam-VM mer än 3,5 miljoner kronor och jag tror vi kommer att gå jämnt upp, eller en liten vinst eller förlust, säger Wigelius.
På torsdagen hade 1 500 biljetter sålts till Sveriges semifinal, 2 000 till bronsmatchen och 3 500 till finalen.

Mer läsning

Annons