Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Djurgården skriver rekordavtal med Adidas

/

Allsvenska topplaget Djurgården har träffat ett sponsringsavtal med Adidas – värt minst 50 miljoner kronor under sex år. Men det räcker inte för att etablera sig internationellt.

Annons
 Vi vill ha två, tre internationella sponsorer till. Vi behöver få in 50 miljoner om året i sponsorintäkter om vi ska kunna etablera oss i Europa, säger Djurgårdens ordförande Bo Lundquist till TT.
Djurgården är det tidiga 2000-talets mest framgångsrika svenska fotbollslag. Men steget ut i Europa har visat sig vara stort.
Stockholmsklubben vill dit och vägen ska gå via sponsormiljoner.
 Ska vi nå ut i Europa lite längre och varje år, så måste vi ha kvalitet och då är det ekonomi i botten. Så ser fotbollen ut i dag, säger Bo Lundquist.
 Det här tar tid, vi har sagt tre år och Adidas är den första sponsorn i det här bygget.

Mer behövs
Enligt bedömare som Dagens Industri har talat med är det sannolikt det största sponsringskontrakt som en svensk fotbollsklubb har träffat. Men mer behövs i jakten på internationellt fotfäste.
 Vi har sagt att vi behöver få in 5-10 miljoner per år från varje stor sponsor. Vi behöver två, tre till. Det är bara att titta utomlands, i Norge och Danmark och på andra lag vi har mött i Europa. De ligger på sponsorintäkter på 50 miljoner. Ska vi kunna tävla med klubbar i Europa så måste vi komma dithän. Vi har 20 miljoner, Malmö FF är väl störst i Sverige med 30.
 Publikt står vi oss rätt bra internationellt. Den tredje intäkten är tv-intäkterna och där står vi i Sverige inför att nytt avtal.
Avtalet med Adidas handlar inte bara om reda pengar. Det innehåller andra delar, som produkter och möjlighet till samarbete med stjärnklubbar som Real Madrid och AC Milan.
 I Norden satsar Adidas på oss, Rosenborg och Bröndby. Vi får se vad utbyte med storklubbarna kan ge, säger Lundquist som inte vill avslöja hur stor den ekonomiska biten är och vad den ska användas till.
Kontot för löner och köp av spelare får dock ett mångmiljontillskott.

Skatterna stor börda
 Det är väldig fokus på spelarköp, men de stora summorna i dagsläget är spelarlönerna, för där spelar vi på en internationell nivå. Dessutom har vi högre skatter i Sverige, så det är dubbel börda för oss.
Vad har ni för värvningsstrategi?
 Vi har arbetat väldigt mycket med unga spelare. Men när vi tar SM-guld så får de direkt anbud utifrån. Det måste vi acceptera, andra ligor är bättre än allsvenskan.
 Men för oss försvann hela stommen väldigt snabbt. Vad vi arbetar nu med är att vi vill blanda erfarenhet och ungdom. Om man tar hem spelare som Mattias Jonson och Toni Kuivasto så måste vi kunna möta upp internationella bud.
Djurgården har haft mycket stor omsättning på spelare under senare år.
 Karusellen har mycket hög fart för tillfället, men det spelar ingen roll om man har långa kontrakt. Då sker det mer organiserat, men om en ung spelare får ett bud så ska vi ju inte stoppa dem. För unga spelare kan vi aldrig konkurrera med löner heller. En Kim Källström kan vi inte behålla hur mycket vi än betalar.
 Däremot får vi vara beredda att betala lite mer till de erfarna som kommer hem.

Mer läsning

Annons