Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dödsolyckan ger Daniel Carlsson chansen

När Mike Park avled i en rallybil i det brittiska VM-rallyt i söndags, tog karriären makabert nog ny fart för Daniel Carlsson, Peugeots svenske förare.
På lördag åker han till Japan och VM-rallyt där.
–  Det är trista omständigheter, men ett sådant här erbjudande tackar man inte nej till, säger Daniel Carlsson till TT.

Annons
 Jag tvekade inte en sekund när Peugeot hörde av sig.
Mike Park var co-driver åt Markko Märtin från Estland och det är hans plats i fabriksstallet som Daniel Carlsson får ta i Japan. Märtin klarade kraschen fysiskt oskadd, men var förtvivlad över att ha mist sin vän och kollega - han och Park hade tävlat ihop i flera år.
För Daniel Carlsson kommer chansen i ett jobbigt läge. Peugeot, som han har kontrakt med, lägger av med rally nästa år och det är länge sedan svensken körde sin sista tävling för dem. Efter det fick han chansen hos svenska Olsbergs, men det stallet slutade tävla för säsongen för en tid sedan och sedan dess har Carlsson stått utan tävlingsbil.
Nu blir han officiell fabriksförare i Japan ihop med Marcus Grönholm, Finland. De kör båda Peugeot 307.
 En sådan har jag inte kört sedan Svenska rallyt i februari, säger Daniel Carlsson.
Senaste tävlingen han körde för Peugeot åkte han 206, det vill säga tävlingsbilen generationen före den som nu är aktuell.
Någon chans att köra in sig på 307:an har inte svensken. Tiden räcker inte.
 Jag flyger till Japan på lördag och första gången jag kör den ordentligt blir på den officiella träningen på torsdagsmorgonen, säger han.
Konkurrenterna har ägnat hela säsongen åt finjusteringar av bilarna för att få dem som de vill. Carlsson får förmodligen ärva Marcus Grönholms inställningar, för att sedan efter han justera en smula efter eget bevåg.
I rattrostigheten och bristen på erfarenhet av bilen ligger Daniel Carlssons största svårigheter i Japan. Vägarna är smala och knixiga.
 Som i Svenska rallyt, fast utan snö. Och betydligt smalare, säger han.
De är svårlästa och tekniskt krävande.
 Och regnar det så blir vägarna oerhört hala, säger Daniel som körde japanska rallyt för ett par år sedan i en Suzuki.
Det viktiga för honom är att få en chans till att visa upp sig inför bästa säsong och ta chansen att hitta en styrning för 2006.
 Dessutom är det erkännande att Peugeot vänder sig till mig i det här läget, tycker han.
Carlsson är långt ifrån den ende ledige chaufför stallet hade att välja mellan.

Mer läsning

Annons