Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ericsson satsar på jordenruntsegling

Det blir en svensk båt i den världsomspännande kappseglingen Ocean Race.
Kanske också med en svensk skeppare — men definitivt inte i form av Mange Olsson
—  Klart det hade varit ballare att vara med på båten men åldern tar ut sin rätt, säger han själv.

Annons
I stället för skeppare kallar sig Mange Olsson sportsligt ansvarig när satsningen presenterades på måndagen. I ryggen har man telekomföretaget Ericsson som blir huvudpartner i det som nu kommer att kallas "Ericsson Racing Team" samt Stockholmsföretaget Atlant Ocean Racing som stått bakom tidigare satsningar som EF och Assa Abloy.
För Mange Olsson själv blir det nu sjätte gången som han är med i tävlingen, men första gången utan att vara ombord på båten.
 Min roll blir nu att hjälpa till så allt blir bra, med så väl master och segel som besättning. Jag ska försöka att få en överblick och hitta en röd tråd i det hela, säger han.
Med tanke på sponsorerna, ska ni försöka att hitta en svensk skeppare?
 Det är klart att jag gärna ser svenskar i besättningen men de har gett oss fria händer så att om det blir en svensk skeppare så är det för att han är skicklig och inte på grund av att han är svensk.
Båten befinner sig just nu vid skeppsvarvet Green Marine i Lymington, England. I juni hoppas man kunna sjösätta den. Den 5 november är det sedan dags för start i spanska Galicien. Under tävlingens åtta månader kommer båtarna att tillryggalägga över 31 000 sjömil på världens mest förrädiska hav. Tävlingen består av sammanlagt nio distanser och tio hamnstopp innan båtarna når målgången.
 Man har tagit ett stort steg framåt. Det blir mera spektakulärt med den här typen, säger Mange Olsson om att båtarna blivit större och snabbare.
 Vi kommer att få se toppfarter på upp till 40 knop. Man kan säga att det är en formel 1-bil i prestanda men den kan också "segla rally". Det är nämligen lite Paris-Dakar över den här tävlingen.
Ytterligare sex båtar är klara för tävlingen, bland annat Black Pearl, en satsning av underhållningskoncernen Walt Disney i samband med lanseringen av uppföljaren till sjörövarfilmen Pirates of the Caribbean.
Kappseglingen, som tidigare hette Whitbread, har avgjorts vart fjärde år sedan 1973.
 Jag har ju slutat tvåa, etta och tvåa de tre senaste racen så det borde ju betyda att vi blir etta den här gången, säger Olsson.
I Göteborg i juni 2006 vet man svaret, då äger målgången rum.

Mer läsning

Annons