Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Extrakilo ska få vågen att väga över mot BMW

Viktväktarna på STCC slår till igen.
I en alldeles ny regel straffas nu de bakhjulsdrivna bilarna i racerklassen med 20 kilos vikthandikapp.
Thed Björk, som vann första STCC-tävlingen på Knutstorp, ska dessutom ha 40 kilo extra som straff i sin BMW för framgången.

Annons
 Vi vill ha spännande och jämna tävlingar, säger Sten Gunnarsson, STCC:s race director till TT.
Det reglerar man lättast med vikten.
Björk kör BMW och det märket dominerade förra säsongens STCC. Deras bakhjulsdrivna bilar utnyttjade sina fördelar vid stående start till max.
Då ändrade STCC reglerna inför 2005. Den stående starten försvann. Med rullande start skulle framhjulsdrivna konkurrenter lättare hänga med.
Trodde man.
BMW vann dubbelt på Knutstorp.
Det blev nytt grubbel i STCC:s tankesmedja och nya regler. De framhjulsdrivna bilarna får nu sin lägsta vikt minskad med 20 kilo. I stället för 1 140 kilo behöver de nu bara väga 1 120 kg.
Till det kommer de vanliga STCC-extrakilona för de som körde bra senast: 40 kilo extra för segraren Thed Björk ner till tio kilo extra för finalfyran Edward Sandström.
Jämför man Thed Björk med till exempel Peugeot-föraren Johan Sturesson, som var snabb i Knutstorp så länge däcken höll, så är det 60 kilos skillnad mellan bilarna i nästa race i Karlskoga.

En extra gubbe i bilen
Det är som att ha en extra liten gubbe i bilen.
 Det märks, säger Björk lakoniskt.
I STCC är det annars kanske inte så noga med vikten.
Efter finalen i Knutstorp vägde Björk och hans BMW 14 kilo över det minimigränsen. Då ingår bil, förare och den bensin som var kvar i tanken. Richard Göransson, BMW, var lite tightare med bara 10 kilo över, medan Edward Sandström hade 20 kilos marginal till lägsta vikten.
I Formel 1 skulle det handlat om enstaka kilon, kanske bara hekton.
Att regeländringen kommer redan efter första loppet beror enligt Sten Gunnarsson på att analyserna av varvtiderna för förarna på Ring Knutstorp gav ett så entydigt besked.
 Jag har analyserat varje varvtid för varje förare. Tittar man på de framhjulsdrivna bilarna så syns det klart att de hänger med tio varv ungefär, sedan börjar däcken tappa grepp.

Nya analyser
Efter Gelleråsen blir det nya analyser. Visar det sig att den nya viktregeln har fel inverkan, så kan det bli nya ändringar.
Hos BMW är man måttligt entusiastisk över regelingreppet efter Knutstorp.
 Vi är det stall som förberett oss mest och Knutstorp är den bästa BMW-banan, säger Björk.
Att man är snabb i det läget är inte så konstigt, tycker han. Ändå får konkurrenterna en viktfördel.
 Men jag bryr mig egentligen inte, säger Björk. Jag kör för att vinna, i alla fall.

Mer läsning

Annons