Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Loppet som drar världens största idrottspublik

Indy 500 är för Indianapolis vad Vasaloppet är för Mora och Sälen. Hela staden genomsyras av evenemanget, som på söndag drar cirka 300 000 åskådare till en och samma tävlingsbana.

Annons
De svartvitrutiga flaggorna som symboliserar målgången i det klassiska racingloppet pryder denna vecka både souvenirstånd och villaträdgårdar i Indianapolis. Husägarna som bor kring stadion har gjort en konst av att hyra ut sina tomter som parkeringsplatsen. I flera dagar pågår konserter, autografskrivning och en rad andra jippon och spektakel som lockar människor från när och fjärran.
Promenadorkestrar spelar låtar som "Stars and Stripes Forever" och "Back Home in Indiana", och på lördagen visar racerförarna upp sig i en parad genom centrala staden. Fredagen var "Carb Day", den sista dag de får öva i att köra på banan. Namnet lever kvar sedan förbränningsmotorernas (karburatorernas) dagar.

Ingen champagne
Detta är ett lopp med många traditioner - till exempel den att segraren firar med att dricka mjölk. Den förste som gjorde det var Louis Meyer 1936, och det plockades senare upp av ett mejeribolag som såg marknadsföringspotentialen.
Nästan varje år sedan 1911, med undantag för några krigsår, har Indy 500 arrangerats på Indianapolis Motor Speedway. Det är en enorm tävlingsbana, med ett helt litet samhälle innanför körfälten. Förutom garage, parkeringar, matserveringar och servicebyggnader finns här ett museum om tävlingarnas historia och rentav en golfbana.
Ursprungligen var den ovala motorbanan, som byggdes 1909, belagd med 3,2 miljoner tegelstenar. Men den asfalterades successivt, och sedan 1961 är det bara vid start och målgång stenarna syns.
Lokaltidningen Indianapolis Star har räknat ut att det skulle kosta cirka 708 miljoner dollar att bygga hela anläggningen i dag.
En av dess reportrar tipsar också om det allra viktigaste: "Missa under inga omständigheter starten. Den är värd allt: biljettpriset, trafiken och de hårda sätena. Den är fantastisk."

Mer läsning

Annons