Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bröt ryggen – nu satsar han på Europa

/
  • Fredrik Sjödin från Sundsvall är regerande SM-mästare i drifting. Nu förbereder han sig och sin bil för ännu en säsong, nu med högre ambitioner än någonsin.
  • I sommar är det stora målet för Fredrik att göra bra ifrån sig ute i Europa, där är konkurrensen stenhård.
  • Framhjulen är modifierade för att kunna svänga nästan dubbelt så mycket som en vanlig bil, det är en av de utmärkande egenskaperna för en driftingbil.
  • Det går åt mycket däck när man kör i stort sett i sidled. 300 däck har beställts inför sommarens tävlingar.
  • Bilen är nedplockad, men den går lätt att sätta ihop, allt är gjort så att det ska vara lätt att komma åt och utföra arbeten på bilen.
  • Säkerheten är viktig, något som Fredrik vet mer än många, 2011 bröt han ryggen under en testkörning.

2011 bröt han ryggen och karriären kunde vara över. Förra året vann han alla tävlingar och blev utan konkurrens svensk mästare i drifting. Nu har sundsvallsbon Fredrik Sjödin siktet inställt på ännu större mål.

Annons

Framgångarna har kommit snabbt, särskilt med tanke på att allt kunde ha tagit slut redan hans första säsong. Efter att ha kört någon enstaka tävling 2010 skulle 2011 bli Fredrik Sjödins första riktiga tävlingssäsong.

Fredriks Nissan 200 hade pressats upp till cirka 580 hästkrafter och bara några dagar innan den första tävlingen tog Fredrik bilen på en testkörning. Han erkänner att han var en ganska oerfaren förare.

– Jag voltade och bröt ryggen. Slut på säsongen kan man säga, berättar Fredrik om olyckan som kunde ha tagit hans liv.

Fredrik hade inget säkerhetsbälte, delarna som behövdes för att installera det hade inte hunnit komma fram. Dagen efter olyckan dök de upp med posten.

Vägen tillbaka var långsam men Fredrik var fast besluten att fortsätta trots vissa protester och 2014 tog han sitt efterlängtade SM-guld.

I garaget utanför Sundsvall står nu bilen som tog honom till SM-vinsten, helt urplockad på det mesta som går att plocka lös. Men enligt Fredrik är det inte så illa som det ser ut, det saknas inte så många delar. Bilen innehåller inte mer än vad som är absolut nödvändigt, det är en ständig jakt att kapa bort på vikten.

– Ju lättare bilen är desto fortare kan du åka, säger Fredrik.

På vintern repareras bilen efter sommarens körningar. Det är som vanligt mycket estetiska fix för att bilen ska vara presentabel igen. Men den här vintern har bilen också genomgått ett motorbyte, ut med den gamla V8:an och in med en turboladdad, treliters rak sexa som genererar upp emot 900 hästkrafter. Eller 800 om man räknar på bakhjulen, där det räknas enligt Fredrik.

– Motorn kommer ge mig större spelutrymme, förut behövde jag köra perfekt till hundra procent.

Jakten på sponsorer är just nu det största arbetet och tar upp alla ledig tid. Det är ett kostsamt tävlande, särskilt när ambitionerna är höga.

– Vi har lagt en beställning på 300 däck för att klara sommaren.

Ambitionen är att behålla sin SM-titel och samtidigt ta ny mark ute i Europa. Serien där heter Drift Allstars, det är en annan nivå berättar Fredrik som själv känner att han utvecklas varje gång han kör en Europatävling. Förhoppningen är att han, tillsammans med sitt team, ska kunna ta sig in bland topp fem.

Mer läsning

Annons