Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det var bara elände"

/
  • En prekär premiär, men SHRA Sundsvalls Fredrik Sjödin hoppas på att få revansch på Gälleråsen i slutet av maj.

Han är regerande svensk mästare i drifting.
Men premiärhelgen i årets SM-serie fick SHRA Sundsvalls Fredrik Sjödin mest se från sidan.
– Det var bara elände, men så här är motorsport, säger Sjödin som hade stora problem med bilen.

Annons

Förra säsongen blev en succé för Fredrik Sjödin som blev historisk efter att ha vunnit samtliga fyra SM-deltävlingar.

Ingen konkurrent kunde hindra SHRA Sundsvalls-föraren från att ta SM-titeln då, men den första deltävlingen i 2015 års SM-serie på Gröndals Motorstadion i Eskilstuna blev misslyckad för mästaren.

Bilen krånglade. Rejält.

– Man är så bitter, stressad och står och hoppas på det bästa samtidigt som man vet att man prestera bättre än sina motståndare om allt funkar, säger Sjödin.

Det är ett nytt år – och Fredrik Sjödin har satsat på ett helt nytt koncept med sin bil.

– Vi har satt in en treliters, sexcylindrig turbomotor som gör att vi kan få ut mer effekt, säger Sjödin.

Maximalt 540 hästkrafter i den gamla V8:an från 2014 ska kunna bli närmare 850 hästkrafter på bakhjulen nu.

– Vi vill få upp effekten för att bli mer konkurrenskraftig, säger Sjödin och tillägger:

– Men det blir en mer svårkörd hysterisk bil. Det är ett monster att köra.

Men i Eskilstuna fick Sjödin inte köra mycket alls.

Först var det ett elfel, sedan en krånglande koppling.

– Fem minuter innan kvalet fick vi ordning på det, men då hade jag inte kört någon träning alls, säger Sjödin, som konstaterar att det nya materialet behöver en inkörningsperiod.

Han blev ändå nia och tog sig till elimineringsstegen. Då kom nästa problem.

– Plötsligt stod ratten i fel läge och sedan gick styrstaget av ...

Fredrik Sjödins värsta konkurrent de senaste åren, Johan Andersson, vann den första SM-deltävlingen.

Räkna med en revanschssugen Sjödin på Gälleråsbanan i Karlskoga sista helgen i maj.

– Vi har 30-40 timmars arbete med bilen fram till dess vid sidan av våra vanliga jobb, men det brukar kunna vara betydligt mer också.

Mer läsning

Annons