Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rensar tankarna på folkracebanan

/

Att vrålköra en knölig Saab 99 från tidigt sjuttiotal utan servo är Cecilia Ytterboms sätt att rensa tankarna. Sen tonåren har hon sladdat runt på folkracebanorna.
– Just nu är jag arbetslös och har precis flyttat hem och letar lägenhet, då är det rätt skönt att köra här och rensa skallen från alla tankar, säger Cecilia Ytterbom.

Annons

Det var fullt ställ på Stenrike Raceway när Timrå MK anordnade tävlingen Vårdraget. 75 tävlande ställde sig på starlinjen under dagen, varav ovanligt många nytillskott.

– Det är sju debutanter som kör i dag, i vanliga fall kanske det är en, det är otroligt kul, säger Jenny Andersson, en av Timrå MK:s spindlar i tävlingens nät.

För den som kör folkrace skadar det inte med lite motorolja i blodet, men med bra släggvana kan man även komma långt. Det är inte så noga med detaljerna, rullar det så funkar det.

– Det går en del drivaxlar, jag mekar en del och det jag får för pappa. Det är rätt skönt att slippa också, säger Cecilia Ytterbom.

Endast 24 år gammal kan man tro att hon ska vara färsk men faktum är att Cecilia närmar sig sitt tioårsjubileum på folkracebanan.

– Det var min äldre bror som började med folkrace, sen kom jag med och även farsan har kört så hela familjen är med kan man säga.

Numera är pappa mest i depån medan syskonen Ytterbom sköter körningen. Det är ganska dominerande andel av förarna som har en del eller till och med hela familjen med på banan.

– Just nu har vi ett väldigt uppsving av tjejer som kör, många juniorer som kommit upp i damklassen, säger Jenny Andersson.

– När jag började var det inte så många unga tjejer som körde, det var mest "tanter" på banan. I dag var det däremot väldigt många i damklassen, annars kan jag köra med herrarna. Jag hänger med där minst lika bra som killarna, säger Cecilia Ytterbom.

I folkrace är trösklarna mellan de tävlande och åskådare är otroligt låga, en åskådares dröm om att själv köra är inte alls en omöjlighet. Alla som ställer upp med sin bil måste gå med på att sälja den för 6500 kronor efter tävlingarna, vem som helst får köpa, vill flera köpa bilen blir det lottning mellan köparna.

– Jag hade en Saab 900 för några år sedan, den saknar jag verkligen. Någon ville köpa den och då är det så, det hör till sporten. Men visst har det varit tårar när en bil man verkligen gillar blir såld, det kan bli lite nostalgiskt, säger Cecilia Ytterbom.

När man väl har en bil är det en del som återstår med hjälm, godkänd overall, racingstol, bälten och skor.

– Vi anordnar kurser både vår och höst för det som vill börja köra, då får de en utbildning och efter den kan de ansöka om förarcertifikat hos Bilsportsförbundet. Kursen kostar omkring 240 kronor och ett certifikat 940 kronor. Sen är det bara att köra, säger Jenny Andersson.

Säkerheten hålls högt, likaså miljöarbetet på banan. Timrå MK har ansvaret för att det finns miljöstationer för oljor och farliga avfall och alla bilar ska vara täta samt alltid ha en presenning under sig för att inte oljor ska rinna ut i marken.

Just i dag var det inte Cecilia Ytterboms dag på banan, efter en trång situation i första kurvan snurrade hennes bil och då rök placeringarna.

– Den som prejade mig skulle väl egentligen ha fått en svart flagga, men å andra sidan tryckte jag ut henne i kurvan därpå så pass att jag skulle ha fått en svart flagga, det jämnar ut sig sånt där.

När hon inte är på banan jobbar Cecilia som grafisk designer, eller jobbade. Numera är hon arbetslös efter att företaget flyttade tjänsten till Chicago.

– Jag har bott i Stockholm i tre år, men kände att jag ville flytta hem igen. Så nu letar jag lägenhet här hemma. Mitt i allt det är det så skönt att köra folkrace, rensa skallen från allt annat.

Mer läsning

Annons