Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så klarar nya Volvo kraschtestet

/
  • Lyfter på alla fyra hjul gör nya Volvo XC90. Återstår att de om den också lyfter i försäljning.
  • Tvärstopp in i en jordbank. Enligt Volvo är passagerarna oskadda efter den vådliga smällen.
  • –Vår vision är att ingen ska dö i en Volvo. Därför lägger vi ner så stora resurser i säkerheten, säger Volvos säkerhetschef Thomas Broberg

Nu är den officiellt krockad, världens säkraste bil. Nya Volvo XC90.
I 80 km/tim gjorde den ett skutt och lyfte på alla fyra hjul innan det tog tvärstopp mot en jordvall.

Annons

– År 2020 ska ingen bli allvarligt skadad eller dö i en Volvo, säger Volvos säkerhetschef Thomas Broberg.

300 journalister från hela världen var på plats. De fyllde en tillfälligt uppsatt läktare på Volvos säkerhetscenter, bredvid den nya fabriken som ska bygga XC90 efter årsskiftet.

Så kommer den rusande. Den orangefärgade bilen, lastad med analysutrustning i bagaget och dockor i sätena. En hel familj rusar fram mot jordvallen.

För några år sedan hade de drabbats av allvarliga skador.

Nu kan de kliva ur bilen utan allvarliga skador. Lite mörbultade förstås.

– Vår lösning fokuserar på att hålla alla passagerare på plats, berättar professor Lotta Jacobsson, teknisk specialist hos Volvo.

Hälften av alla olyckor med dödlig utgång orsakas vid avåkningar. Singelolyckorna svarar för en tredjedel av alla olyckor som resulterar i allvarliga skador eller dödlig utgång.

– Verkligt säkerhetsarbete handlar inte bara om att klara ett test eller toppa en rankinglista. Man måste också ta reda på hur och varför krockar och skador inträffar och sedan utveckla ny teknik, fortsätter Lotta Jacobsson.

Nya XC90 är fulladdad med teknik för att minska krockvåldet.

Ett exempel är helt ny stol som bäddar in och håller kvar föraren och passagerare vid en krock. Idén fick en av Volvos ingenjörer under ett besök på Legoland med familjen.

– Jag stod och tittade få folk under åkturen med "Robocaster". Det gick upp för mig att snabba slumpmässiga rörelser liknade den våldsamma kraft som passagerarna utsätts för vid en avåkningssituation, berättar "uppfinnaren" Anders Axelsson.

Nya XC90 är också förstärkt i karossen, ändå med lägre vikt. Stålet är sex gånger starkare jämfört med ett vanligt stål.

SSAB i Luleå tillverkar plåten, en patenterad svensk legering som består av en mix mellan stål och bor. Den skickas till Oskarström där den bakas ut, härdas och pressas i olika stycken.

– Den är otroligt stark och fördelen är att vi kan bestämma var den ska vara som starkast. Som tunnast är den endast 0,6 millimeter. Det sparar mycket vikt, berättar Henrik Ljungqvist, ansvarig för utvecklingen av karossen.

Onsdagens krocktest är en i raden. Hittills har Volvo genomfört 130 krockar med XC90. Varje krock kostar en kvart miljon kronor. Väl investerade pengar, enligt Volvo.

– Vårt varumärke bygger på säkerhet. Med XC90 sätter vi en helt ny standard i bilvärlden, säger Volvos vd Håkan Samuelsson.

Mer läsning