Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ökad säkerhet i SM-finalen i rally

I helgen avgörs rally-SM på vägarna i Västmanland.
Efter dödsolyckan i Tomelilla för drygt två veckor sedan har arrangören ökat säkerheten inför finalen.
—  Vi har gjort allt som står i vår makt för att det inte ska inträffa någon olycka, säger tävlingsledaren Göran Ljung.

Annons
Efter olyckan i Rally Österlen, då en 60-årig man avled och tre andra personer skadades, påbörjade Svenska Bilsportförbundet en utredning om vad som kan göras för att undvika olyckor i framtiden. I samband med det sade förbundets ordförande Kåge Schildt att det kan bli aktuellt med helt publikfria specialsträckor. I så fall får åskådarna följa de mest spännande passagerna på storbilds-tv.
 Jag har svårt att se hur det ska kunna genomföras. Vilka ska kriterierna vara för att folk inte ska få gå och titta på vissa sträckor? Rent praktiskt tror jag att det blir svårt att införa, men jag vill vänta med att ta ställning tills förbundets utredning är klar, säger Göran Ljung, tävlingsledare för Kolsvarundan där SM-finalen ingår.
Bilsportförbundets utredning och förslag på åtgärder ska vara klara den 15 september.
 Så det blir inga nya anvisningar från förbundets sida i helgens tävling, säger Kåge Schildt.

Fler varningsskyltar
Inga publikfria sträckor alltså men arrangören har själv valt att utöka de redan avstängda områdena på vissa ställen, och det har satts upp fler varningsskyltar än tidigare år. Det kommer även att finnas en ambulans vid varje start.
 Vi känner med de som drabbades i förra SM-rallyt och gör nu allt för att det inte ska upprepas. Vi kommer att vara extra uppmärksamma på att folk står rätt längs banan med tanke på det som har hänt, säger Ljung.

"Svårt skydda sig"
Olyckan i Tomelilla inträffade sedan en bil kört in i ett träd som föll över åskådarna vid vägkanten. Den 60-årige mannen blev svårast skadad och avled ett par timmar senare på Universitetssjukhuset i Lund. Ingenting tyder på att föraren kört ovarsamt, eller att arrangören brustit i sitt ansvar.
 Det går aldrig att skydda sig till hundra procent mot olyckor. Vi har klarat oss hittills och det är bara att hoppas att publiken rättar sig efter varningsskyltarna när de placerar sig, säger Ljung.

Mer läsning

Annons