Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Omstart i GT-motorn

/
  • Per-Erik Axehult med sin racingbil, en Rocket Racing Chevrolet Camaro GT1 med maxfart över 350 kilometer i timmen.

I fjol blev det inte en enda race för Sundsvalls banracingförare Per-Erik Axehult.

Inställda tävlingar, sponsorer som gick i konkurs och ett motorhaveri inför finaltävlingen gjorde att förra säsongen kan bara sammanfattas på ett vis:

– Ett katastrofår.

Nu tar Nordic GT omtag – och Axehult hoppas kliva upp på pallen igen.

Annons

– När vi gjorde första satsningen i GT 2007 satte vi ribban högt och siktade på topp fem. Då blev vi trea (i NEZ-mästerskapet). Målsättningen i år är att klå det med råge. På pallen ska vi vara.

Det blir i så fall en revansch för Axehult, som efter den inledande succén fått se Nordic GT (tidigare Nordic Supercar) kämpa i uppförsbacke. För Nordic GT blev världsfinanskrisen en mardröm.

– Året 2009 blev ett katastrofår för GT-racing. Inte på grund av att det var för få bilar, utan på grund av att tävlingsarrangörerna gång på gång ställde in sina events, säger Sundsvallsföraren.

Redan inför året hade man inom serien beslutat att halvera antalet tävlingar till fyra. Men när ytterligare tre arrangörer ställde in blev det en enda tävling – finalen. Den missade Axehult på grund av ett motorhaveri.

I dag räknar GT-sporten med bättre tider, och redan inför säsongen är sex tävlingar spikade och ytterligare två är på gång.

– Säker kan man aldrig vara. Men vi har varit otroligt noga med val av arrangörer. Det är även andra klasser som kör under samma helger, så det kommer att bli stora events, säger Axehult, som även jobbar inom serien.

Svenska GT-serien hoppas även på ett utökat samarbete med Finland och med Ferrari Challenge, en tävling där man kör med Ferrari-bilar.

– Vi blir starka till antal och får lite mer tryck bakom oss.

Nordic GT kör igång den 21-22 maj med den första officiella träningsdagen på Mantorp Park i Östergötland.

– Det är jättekul. Det är nu man ska se om alla timmar i löpspåret och garaget har gett resultat.

Det enda orosmomentet är finansiering, som för Axehults del fortfarande är lite svag sedan två av huvudsponsorerna gick i konkurs i fjol.

– Händer det ingenting katastrofalt klarar vi oss i alla fall halva, kanske två tredjedelar, av säsongen.

Målsättningen och förhoppningen är att sponsorfrågan löser sig under säsongen. Och att det blir många sköna stunder på banan och i depån.

– Vi är ett otroligt tajt gäng i depån, det är en fantastisk sammanhållning. Det finns inte en mekaniker i motståndarteamet som inte hjälper till om det finns tid.

Annons