Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pahlin snart på banan igen

Han har inte tävlat på över ett år.
Men snart är SMK Sundsvalls förare Torbjörn Pahlin tillbaka i rallyskogarna.
I ny klass — men med samma bil.

Annons
Det har varit tyst kring Torbjörn Pahlin det senaste året.
Det har sin förklaring.
SMK Sundsvalls rallyförare har haft sin Mitsubishi Lancer Evo 6 nedplockad i garaget sedan motorraset efter Sydsvenska Rallyt för ett år sedan.
Och medan han väntade på en helt nybyggd grupp N-motor beslutade han sig i stället för att byta till grupp A med sin fyrhjulsdrivna bil. Och den motorn har också tagit sin tid att få klar.
Det är fortfarande samma bil, men den ska anpassas till grupp A-reglementet. Skillnaden från grupp N är i stora drag ökade motoreffekten, bromsarna och att det är en sekvensiell växellåda där du växlar utan att använda kopplingen, säger Pahlin.
Torbjörn Pahlin har kört grupp N sedan 2001 och kört såväl SM som EM. Nu väljer han alltså att återgå till sin forna klass trimmade grupp A.
Det har varit svårt för mig att hävda mig med en grupp N-bil. För det har bara varit på SM som vi haft en egen klass, alla andra tävlingar har klasserna slagits ihop och då har jag fått slå ur underläge.
Nu vill inte Pahlin slå ur underläge längre.
Han tänker satsa på internationella asfalttävlingar i såväl Tyskland som Lettland. SM-serien blir lågprioriterad.
Det handlar alltid om kronor och ören och man måste vara där det är drag. Det är inte samma intresse kring SM i dag som förr om åren. Sprinttävlingar är betydligt mer intressanta och det är dessutom mycket billigare att köra utomlands, säger Pajhlin som deltagit i SM sedan 1998.
Pahlin har skjutit fram premärdatumet flera gånger. Nu hopppas han att bilen ska stå klar i slutet av sommaren.
Visst kliar det i gasfoten. Men jag har grejerna inom räckhåll, säger Torbjörn Pahlin.

Mer läsning

Annons