Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Publiken gav inte tillbaka klubbarnas NHL-utlägg

Elitserien fylldes förra säsongen av världens bästa spelare. Prislappen: 25 miljoner kronor netto. –  Publiken uteblev, det var en besvikelse, säger Tommy Engström, klubbdirektör i Djurgården.

Annons
Såväl svenska som utländska världsstjärnor kryddade den svenska elitserien i ishockey förra säsongen på grund av att NHL ställdes in. Spelarna vällde in i Sverige och kedjorna i lagen höll högre klass än någonsin.
Men vändkorsen på arenorna började inte snurra tillräckligt frenetiskt bara för det. Extra publik kunde inte täcka utgifterna för löner till gästspelarna.
Djurgården är en av klubbarna som haft svårt att få lönsamhet i ishockeyverksamheten sista åren och förlorade på NHL-invasionen ytterligare två miljoner kronor.
 Truppen blev fem-sex spelare större vilket gjorde lönekostnaderna dyrare. Men publiken verkar kräsen, det var bara \"Foppa\" (Modo) som drog fullt hus, säger Engström.
Trots stjärnglansen hade Mats Sundin behövts i laget.
 Med Mats hade det nog ökat rejält, säger Engström, som kunde räkna in ett snitt på cirka 7 000 personer förra säsongen.
Det ska ökas i år trots att publiken inte kommer få se någon Sundin, Forsberg eller Alfredsson.
Hur?
Det ska bli billigare att gå på ishockey i Globen.
 Vi har sagt att det blir en nystart men det har inte egentligen med NHL-konflikten att göra. Det var länge sedan vi gjorde någon vinst på det här, säger Engström, som minskat lönekostnaderna med 25 procent och dessutom kommer sänka biljettpriserna.

\"Bortslängda pengar\"
För Färjestad har scenariot varit ett annat. Till skillnad från Djurgården har de inga problem att fylla sin arena. Däremot gick det inte att öka försäljningen bara för att lagen blev mer intressanta.
Karlstadsarenan var fullbokad även utan Zdeno Chara, Sheldon Souray och Marian Gaborik. Det gjorde att FBK blev laget med störst förlust av konflikten.
 Vi förlorade 810 miljoner. Det var bortslängda pengar men det var kul att bjuda publiken på något extra, säger klubbdirektör Lars Glennert.
Timrå är också en av klubbarna som fått punga ut ordentligt för att sprida glamour över truppen. Med Henrik Zetterberg, Fredrik Modin och de andra NHL-spelarna ökade nettokostnaden för klubben med ett par miljoner kronor.
 Det är lite svårt att räkna exakt vad det kostade. Vi ökade publiksnittet med 300 personer, 200 av dem är säkert på grund av NHL-spelarna. Vi gjorde sammanlagt ändå en vinst på 3,1 miljoner, säger klubbdirektör Thomas Johansson, som anser att det mest negativa var att vissa elitspelare inte fick plats i trupperna när klubbarna förstärkte.

Men bra för varumärket
För trots förlusterna är samtliga klubbdirektörer TT talat med överens om att festen som blev kring elitserien var värd pengarna. Miljoner investerade i varumärkesbyggande.
 Det höjde temperaturen och gav ett större intresse kring elitserien. Sen visade det också att klassen var hög på elitserien även utan NHL-spelarna. Importerna tog också med sig mycket influenser som vi kommer ha glädje av länge. Det blev dyrt, men höjde intresset, sammanfattar Hockeyligans vd Peter Gudmundsson, som uppskattat klubbarnas totala kostnad till 2025 miljoner kronor.

Mer läsning

Annons