Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snabbast upp vinner – Hillclimb på Gumsekullen: "Ju brantare, desto bättre"

Specialbyggda motorcyklar. Förare från åtta olika länder. På lördag är det dags – Hillclimb på Gumsekullen. "Det är lättsamt. Man behöver inte vara elitidrottare för att tävla, man ska bara tordas gasa", säger Gösta Sundelin.

Annons

Tävlingens regler är enkla: Ta sig så långt upp som möjligt, på kortast möjliga tid.

På lördag är det dags för hillclimb på Gumsekullen. Reglerna är enkla – åkarna ska ta sig så långt upp som möjligt, på kortast möjliga tid. För själva backens del finns det inga givna direktiv.

– Ju brantare, desto bättre, säger Gösta Sundelin.

Gösta Sundelin och Tomas Persson, som båda har en lång erfarenhet av motorsport, är två av arrangörerna bakom Sundsvalls hillclimbtävling.

Idén att bygga om Gumsekullen, som tidigare varit en hoppbacke, till en hillclimbbacke kom för ungefär 15 år sedan. Både Gösta Sundelin och Tomas Persson, hade en lång erfarenhet av motorsport och på den vägen var det.

– Vi hade hållit på med enduro i flera år och sedan såg jag själva sporten på Eurosport, säger Tomas Persson.

– Det började väl egentligen med att du var ned och tittade på en tävling i Botkyrka? Sedan kände vi att "det där måste vi prova", fyller Gösta Sundelin i.

Att komma igång med sporten tog inte lång tid. Över en helg hade de byggt ihop en cykel och därefter var det bara att köra. Tävlingsbacken tog längre tid att iordningställa.

– Det började med att vi fick plocka ned hoppbacken som stod där. Vi har byggt om backen för att den ska bli svårare och som det är nu har vi den längsta backen i Sverige, men vi skulle vilja ha den ännu brantare, säger Gösta Sundelin.

Just i Sverige är hillclimb en rätt liten sport, men i övriga Europa är den desto större. På lördag är det deltagare från åtta olika länder som kommer till Gumsekullen och Kvissleby.

– Just i år har tävlingen blivit mer uppmärksammad. Att det är förare från åtta olika länder har aldrig inträffat förut. Nu är det åkare från Schweiz, Österrike, Tyskland, Nederländerna, Norge, Estland och Frankrike, säger Tomas Persson.

För de fransmän som ska delta började resan förra fredagen. Då fick Tomas Persson ett meddelande som bekräftade att de var på väg – med bil från Frankrike till Sverige.

De motorcyklar som åkarna har är specialbyggda och har många finesser för att klara av den typen av åkning som hillclimb innebär.

Tävlingen har fått stor spridning internationellt. Bland annat skrev tyska medier om Sundsvalls kommande tävling och därefter har informationen spritt sig.

– När vi körde i Stockholm förra året var det en tysk åkare som ville att vi skulle lägga vår tävlingen helgen före Stockholmtävlingen, så att de skulle kunna komma upp hit och delta i båda tävlingarna.

För att delta i tävlingen är det samma skyddsutrustning som i cross som gäller. Åkarna ska bland annat ha rygg- och nacksnydd, knäskydd, hjälm och stövlar. Trots att tävlingen vid en första anblick kan se riskabel ut har de inte drabbats av så många olyckor.

– Vi har haft en arm- och en knäskada. Så två skador på tio år och det är ju rätt lite, säger Tomas Persson.

Det bästa med sporten och själva tävlingen är enligt Tomas Persson den gemenskap som finns.

– Det blir en bra gemenskap mellan alla tävlande. Blir det att något går sönder hjälps man åt att fixa det. Det är inte så att man inte hjälper andra för att man själv ska vinna. "Här har du ett styre om ditt gått av", man hjälps åt, säger han.

Även Tomas pappa, Lennart Persson, har ett intresse i sporten.

– Det är ett helt otroligt deltangande i år. Det kommer att vara runt 40 tävlande, vilket är väldigt bra.

Åldern på de deltagande är varierad. Med i tävlingen finns även juniorklassen där åkarna är upp till 16 år gamla.

Mer läsning

Annons