Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

TV: Följ med upp i luften under en av SM-veckans mest udda idrotter

Civil flygfemkamp är en av de mest okända idrotterna under SM-veckan.
Vi följde med en av deltagarna upp i luften under en flygtur över Sundsvall.

Annons

Lars Östling från Linköping är regerande svensk mästare i civil flygfemkamp. Hör honom berätta om en av SM-veckans mest udda idrotter – och se flygbilderna över Sundsvall.

Det här är civil flygfemkamp:

Klasser/grenar: Flygnavigering, 100 m bröstsim, 3 km punktorientering, precisionslandning och 3 km terränglöpning.

Så fungerar det: Civil flygfemkamp är en spännande idrott som blandar fysiskt prövande uppgifter med pilotfärdigheter. I flyggrenarna tävlar damer och herrar på lika villkor, i de fysiska grenarna räknas damernas tider om med hjälp av en tidskoefficient. En gren avslutas för samtliga deltagare innan nästa gren tar vid. Svensk mästare blir den som har flest poäng efter att alla grenar sammanräknats.

Navigationsmomentet handlar om att deltagarna gör sin färdplanering där kurs och tid ska beräknas för varje "ben" - sträckan mellan två brytpunkter. Piloten ska sedan hålla tiden enligt driftfärdplanen samtidigt som den letar efter mål i terrängen. Dels är det foton på delar ur terrängen som piloten fått med sig, dels är det dukar (bokstäver eller tecken) som lagts ut på marken och är runt tre meter stora. Piloten ska pricka in foton och dukar som den funnit på kartan med millimeterprecision. När piloten missar något av målen ges minusprickar. Det finns också mellan tolv och 25 hemliga tidskontroller som ska passeras i rätt tid för att inte minusprickar ska ges.

Landningsgrenen handlar om att med olika förutsättningar landa på ett streck som finns inritat på landningsbanan. Det finns fyra olika landningsmoment. Motorlandning är en helt vanlig landning. Bedömningslandning är en inövad nödlandning utan motorhjälp. Bedömningslandning utan klaff är som bedömningslandning men utan hjälp av de klaffar som sitter på vingarna och hjälper till att bromsa in planet. Motorlandning över hinder är en vanlig landning förutom att den sker över en uppspänd lina 50 meter före strecket. Piloten får minusprickar beroende på hur många meter före eller efter strecket som planet landar.

Källa: SM-veckan.se.

Mer läsning