Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sportringen i Birsta ska satsa ännu hårdare på "klassikern"

Team Sportia i Birsta gick omkull men pausen blev inte långvarig för personalen.
Sedan en vecka är den nya butiken i drift med nya ägare i ryggen och målet att vinna i konkurrensen med en ännu större satsning på skidor, cykel och löpning.
– Styrkan sitter i vår service och kunskap, säger Kent Sandin, butikschef.

Annons

För drygt en vecka sedan öppnade Sportringen i Birsta. Och för den som minns Team Sportia, som stängde efter konkursen i moderbolaget Aletica i Hudiksvall, är det mesta sig likt. Det nya är framför allt i namnet, skyltningen och de varorna som är på väg in.

– För oss som jobbar här är det nya också att vi satsar på outdoorsidan med konfektion och en hel del nya varumärken, säger Kent Sandin.

Läs: Team Sportia i konkurs

Själv var han med när Team Sportia stängde i slut­et av september. Och hösten som följde på beskedet, med lagerinventering och konkursutförsäljning, var ingen munter historia, konstaterar han. Att butiken sedan skulle komma tillbaka så snabbt, det hade inte ens Kent Sandin räknat med. Behnaz Falk och Sven Persson, som är nya ägare, tvekade nämligen inte särskilt länge.

– När vi hörde att den här butiken gått i konkurs kände vi att det här är en för bra butik för att läggas ned. Det finns så mycket potential i personalen och den här byggnaden. Det är inget varuhus, utan en riktig sportaffär, säger Behnaz Falk.

Liksom Team Sportia så är Sportringen en franchise-kedja. Sportringen har samtidigt valt att inte satsa på näthandel. Behnaz Falk betonar att styrkan sitter i de stora gemensamma inköp som kedjan gör och hanteringen av varulagret som kan ske inom den mindre butiksgruppen där butiken i Birsta ingår. Sportringen satsar inte heller på några egna märken utan säljer enbart etablerade varumärken.

Frågan är vad som ska göra att butiken i Birsta, som profilerade sig som ”klassikerbutiken”, klarar av den stenhårda konkurrensen och blir en vinnare den här gången?

– När vi gick igenom alla siffror, så tänkte vi att bara vi vågar satsa lite extra då kommer det här att funka. När man är i en ekonomisk svår situation, så är det lätt att backa hela tiden. Eftersom vi har möjlighet, så gör vi tvärtom och satsar. Vi har bestämt oss för att utöka längd, som de kört stenhårt på tidigare. Vi har köpt en skidslip och får ett bredare sortiment. Samma sak gäller med cykel och skor, där vi också kommer att utöka, säger Behnaz Falk.