Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Star wars" talar till vår bakåtblickande samtid

SKÄRMEN: En ny "Star wars"-film har snart premiär och nästa år fyller "Star trek" 50 år. Men vilken av dessa rymdserier talar starkast till den rådande tidsandan? frågar sig Kristian Ekenberg.

Annons

Två rymdgiganter gör nu comeback och går återigen in i omloppsbana: ”Star wars” och ”Star trek”. Den förra filmserien återuppstår på biograferna i december och förväntningarna är hysteriska, den senare firar nästa år 50 och en ny tv-serie baserad på Gene Roddenberrys universum lanseras 2016.

Men vilken av dessa talar mest till vår samtid? Vem skär genom tidsandan likt en ljussabel?

Medan ”Star trek” alltid har presenterat en ljus, optimistisk version av framtiden, har ”Star wars” haft en tillbakablickande nostalgi mot ett magiskt förflutet som har gått förlorat, ett raserat paradis.

Vi tänker oss science fiction som någonting som automatiskt tillhör framtiden, men ”Star wars”, mer rymdopera än sci-fi, utspelas ”för länge sedan i en galax långt, långt borta”. I den ursprungliga trilogin styrs galaxen av ett imperium med fascistiska drag och filmens hjältar blickar tillbaka mot en tid när jediriddarna med magiska krafter upprätthöll lag och ordning.

Författaren David Brin har argumenterat för att ”Star wars” har en antimodern världsbild. När ”Star trek” har en meritokratisk samhällsstruktur, uppmanas vi tittare i ”Star wars” att ge vårt stöd till protagonister som har fått sin hjältegloria som födslorätt; likt en kung föds med en mystisk rätt till kronan, föds Luke Skywalker med en kraft som gör honom utvald till någonting stort. I ”Star wars” finns ett sug efter den starka, upplysta monarken.

”Denna saga är inte bara ett uttryck för den homeriska arketypen, hyllandes gamla hierarkier med furstar, magiker och halvgudar. Genom att göra romantiseringen av en massmördare till huvudnummer har ’Star wars’ sjunkit mycket djupare. Filmerna är inte värda vår uppmärksamhet, entusiasm – eller värdiga vår civilisation”, skriver David Brin och syftar på att rymdsagans känslomässiga kärna är förlåtandet av mördaren Darth Vader som till slut vänds till godheten igen genom att rädda sonen Luke Skywalker, filmernas hjälte.

De antimoderna tendenserna i ”Star wars” speglar JRR Tolkiens ”Sagan om ringen”, som också sörjer en magisk värld som håller på att gå förlorad till förmån för teknikens landvinningar. Om jediriddarnas kraft är idealet, är motpolen Dödsstjärnan som med en laserstråle kan förinta hela planeter. Dödsstjärnan får representera den tekniska utvecklingens gruvliga slutpunkt.

Huruvida ”Star wars”-filmerna presenterar en fascistisk samhällsskildring debatteras på nätet, inte minst kopplat till ”Star wars”-loggans typsnitt som ser ut som Wagner låter. Vem i tvisten som har rätt ska vi inte fördjupa oss i här, bara konstatera att diskussionen ger spännande ingångar i George Lucas rymdsaga.

I en intressant essä i tidningen Arbetaren skriver Simon Larsson och Tomas Lundström om politiken i ”Star wars” och drar paralleller till vad som sker i Europa i dag. ”Den galaktiska republikens omvandling till Rymdimperiet tycks även den ha sin motsvarighet i den västerländska historien, i framväxten av Europas totalitära rörelser, främst inkarnerade i Nazityskland och drömmen om det tredje riket”, skriver de.

Den nya ”Star wars”-filmen landar i ett politiskt klimat som mer kretsar kring Darth Vader än ”Star trek”-kaptenen Kirk. Ett Europa där fascistiska rörelser växer sig starkare och där framtiden inte är vad den en gång har varit, medan det förflutna för många har fått ett skimmer av förlorad storhet. Även i USA appellerar den republikanska presidentkandidaten Donald Trump till en idealbild av ett Amerika som en gång var stort och mäktigt men som har degenererats. Här liksom där läggs skulden på människor som har kommit från andra delar av världen.

Trump flörtar också med bilden av den ensamma, starka ledaren som höjer sig ovan den politiska vardagens käbbel och styr landet på rätt väg.

Som alla andra som i sociala medier glädjegråter över ”Star wars”-trailern ser jag fram emot den nya filmen. Mer än att återigen kliva ombord på ”Star trek”-rymdskeppet USS Enterprise. Men jag önskar mig ett politiskt klimat som talar mer till framtidsoptimismen i ”Star trek” än till de antimoderna tendenserna som hukar i Dödsstjärnans skugga i ”Star wars”.

Fotnot: Skärmen är en krönika om trender och fenomen inom rörlig bild.