Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stationschefen: "Vi har inga ursäkter"

Opus Bilprovning tar på sig ansvaret för missen av de rostiga bromsrören.
– Vi har inga ursäkter, säger stationschefen Mikael Ludén.

Annons

Bromsrören på Nissan Primera av den här årsmodellen – 1998 – sitter lite "undangömda", som Mikael Ludén uttrycker det.

– Man ser inte hela röret. Men en sådan här sak ska ändå inte missas. Vi har inga ursäkter.

– Hade vi sett ett brott på bromsröret hade bilen fått körförbud, säger Mikael Ludén.

Läs också: Johannes bil gick igenom besiktningen – tappade bromsarna på hemvägen

Bromsarna testas också manuellt, genom att bilprovaren helt enkelt trycker till stenhårt på bromspedalen.

Såvitt bekant fungerade bromsarna då, men det torde ha varit på gränsen eftersom de slutade fungera när Johannes var på väg hem till Mellansel.

Mikael Ludén lovar att Opus kommer att ersätta Johannes för de kostnader han i efterhand haft.

– Det är det minsta vi kan göra.

Han säger också att han och företaget gärna ser att en missnöjd kund i första hand vänder sig till Opus.

– Konsumentköplagen gäller även för en bilprovning.

– Det är också viktigt för oss att få veta om någon inte är nöjd. Ibland kan det handla om bagateller, men det kanske också kan bli så att vi måste se över en rutin.