Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stora förluster om flygplatsen läggs ner

Om flygplatsen i Timrå försvinner kommer inkomsterna sett över hela landet att minska med 1,6 miljarder kronor. 6300 jobb försvinner. Det blir 2700 färre företag.
Orden kommer från kommunstyrelsens ordförande Ewa Lindstrand (s) vid ett möte på Midlanda.

Annons

Uppgifterna har hon hämtat från en rapport som är gjord av WSP Analys & Strategi, ett konsultbolag inom samhällsutveckling. Där går det bland annat att läsa:

”Cirka en tredjedel av dessa negativa effekter beräknas inträffa i Västernorrlands län. Midlanda är således ingalunda en lokal och enbart kommunal angelägenhet, utan av en stor betydelse för hela Norrlands och Sveriges ekonomi.”

Intresset bland företagarna var stort när man fick information om flygplatsens framtid. Politiker och företrädare för flyget avlöste varandra och berättade om förutsättningarna för sin verksamhet. Riksdagen kommer att ta ett beslut den 18 december i år. Det handlar om om staten fortfarande ska vara ägare och då också täcka förlusterna eller om flygplatsen förs över till ett kommunalt ägande. Ewa Lindstrand upplyste att det inte fanns några ekonomiska resurser för kommunen att ta över. Hon uppmanade också företagsrepresentanterna som fanns på plats att skriva till regeringen och yttra sig.

Företagarna i Timrå som var medarrangör till träffen har skickat ett yttrande. Liksom en del privata företag från regionen.

Men jag skulle gärna se att Svenskt Näringsliv också agerade, sade Ewa Lindstrand.

Oppositionsrådet Lars-Erik Nordin (s) hoppas också att flygplatsen blir kvar i statlig ägo. Men är också kritisk till hur länsstyrelsen agerat.

Man har framhållit samtliga länets flygplatser istället för att prioritera och säga att just den här flygplatsen vill vi ha kvar. Det är bara Västernorrland som saknar en statlig flygplats enligt förslaget. Genom att inte framhålla en så gjorde man det väldigt enkelt för utredarna som lämnat sitt förslag till trafikutskottet.

Flygplatschefen Bengt-Ove Lindgren konstaterade att affärsresenär svarar för den största delen men att chartertrafiken ökar. Samtidigt efterlyste han fler flygresenärer från den offentliga sektorn.

Vd Johan Nikula för Sundsvalls Flyg bekräftade bilden och betonade att utsläppen från flyget måste sättas i relation till biltrafiken.

Utsläppen från bilar är större på grund av att man inte håller hastighet.