Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Succéår för Sundsvalls Tidning – växer med över 800 prenumeranter

Allt fler läser Sundsvalls Tidning.
På bara ett år har tidningen fått över 800 fler prenumeranter.
– Vi kommer att göra vårt allra bästa för att leva upp till det förtroende som läsarna ger oss, säger Karin Näslund, chefredaktör och ansvarig utgivare.

Trots ett utmanande pandemiår med distansarbete och permitterade journalister har allt fler läsare hittat till Sundsvalls Tidning. Det senaste året har ST växt med 3,7 procent och har i dag drygt 23 400 prenumeranter. Det är 834 fler än samma tid i fjol.

– Det är förstås jätteroligt att fler vill ta del av lokala nyheter från oss, och också är beredda att betala för det. Vi kommer att göra vårt allra bästa för att leva upp till det förtroende som läsarna ger oss, säger Karin Näslund, chefredaktör och ansvarig utgivare på Sundsvalls Tidning.

Vad beror ökningen på?

– Vi såg en tydlig koppling till pandemin förra året, eftersom det är en fråga som verkligen berör alla. Vi har också rapporterat om frågan från en mängd olika perspektiv. Parallellt med det så tror jag att både våra nytillkomna och trogna läsare uppskattar såväl vår snabba nyhetsförmedling som våra fördjupningar, säger hon.

Kopplingen till pandemin är någonting som Robin Brinck, vid tidningens nyhetsdesk, också kan se. Han menar att intresset för snabb, aktuell och korrekt information har aldrig varit större.

– I alla fall inte under mina tio år på tidningen, säger han och fortsätter:

– Det är extra tydligt i de återkommande direktrapporterna som vi har på ST.nu varje dag. Där ställer läsare frågor som våra redaktörer sedan söker svaret till. Vi får också in många bra tips den vägen som blir basen till viktig lokal journalistik. Att läsare vänder sig till sig till oss för att få svar i bruset gör mig ödmjuk.

Men pandemibevakningen är inte hela förklaringen till årets framgång.

– Det finns ingen annan lokal nyhetsförmedlare som kan erbjuda en sån bredd av journalistik som vi gör, oavsett om det handlar om pandemin eller något annat, säger Karin Näslund.

Fokus framåt för tidningen är att se till att trenden fortsätter.

– Det viktigaste vi har är vårt innehåll och vi behöver hela tiden utveckla vår journalistik, både för våra trogna läsare och för att nya läsare ska hitta till oss, säger Karin Näslund.

Hur ska ni göra det?

– Vi är alltid nyfikna på vad våra läsare vill ta del av och följer dagligen hur vår journalistik tas emot. Inom kort kommer vi också att göra en undersökning bland våra läsare för att få ännu mer kunskap kring vad man vill läsa i sin tidning. Det ser jag verkligen fram emot!