Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sundsvall är inte Kiviks marknad – gör om den omoderna skylten

Förslaget om den nya skylten in till Sundsvall är nästan rörande i sin ambition att sälja Sundsvall och att lyckas med motsatsen. En stad bör innehålla handel och restauranger, det är självklart. Att använda dessa ord som ett säljargument är inget som varken väcker nyfikenhet eller som på något sätt känns modernt. Kanske ska man arbeta fram en bra slogan i stället? "Umeå vill mer". Uppsala säger: "Välkommen hit, välkommen hem". Vad vill Sundsvall kommunicera?

För Plus-kunder: Här är skylten som ska få turisterna att välja Stenstan – före Sundsvallsbron

Vidare, att sedan använda dialektordet "stan" i en officiell skylt ger inte heller direkt associationer till kvalitet. Färgvalet, turkost och lila sammantaget med kompositionen förstärker detta och skylten upplevs tyvärr mer som reklam för Kiviks marknad än som en säljande och välkomnande skylt till en stad.

Leone P

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Läs även:

För Plus-kunder: Efter Norrlands huvudstad – E4-fraser ska locka hit turister: "Svårt att hitta in till stan"

1800-talsvillor och en påhittad skyline är inget att bevara – bygg i Sundsvall!

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel