Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arbete dygnet runt när landbro ska gjutas

/
  • Landbron i Nolby ska vara klar nästa år. Den kommer då att vara den tredje längsta bron på nya E4-sträckningen. Absolut längst blir såklart Sundsvallsbron och som god tvåa kommer bron över Ljungan.
  • Dag och natt ska betongen hällas ut. Arbetet beräknas vara klart på onsdag.
  • Ola Andersson, Peabs:s platschef i Nolby.
  • Till första etappen ska drygt 1300 kubikmeter betong användas.

1300 kubikmeter betong och 145 ton armering. Det är stora mängder byggmaterial som krävs när den första etappen av landbron i Nolby ska gjutas. Gjutningen utförs av 20 man som jobbar både dag och natt.

Annons

Den nya landbron över Nolbydalen kommer att vara 380 meter lång när den är klar. Den blir en av de längsta broarna längs den nya E4-sträckningen och slås bara av Sundsvallsbron och bron över Ljungan.

Klockan sju på måndagsmorgonen påbörjades gjutningsarbetet med den första etappen. Själva gjutningen tar två dygn och 20 anställda arbetar i tvåskift med att se till att gjutformen fylls med betong. Förutom dem arbetar också pumpchaufförer, betongbilsförare och personal på betongstationen med bron så totalt är man mellan 35 och 40 personer som sysselsätts på platsen.

Platschefen Ola Andersson berättar att arbetet fortlöpte som förväntat under måndagen.

– Vi håller planeringen på 33 kubik i timmen. Det ser bra ut, säger han.

Totalt ska 1300 kubikmeter betong hällas ut på den första brodelen. Bara fyra betongbilar behövs eftersom Peabs egen betongfabrik ligger i närheten av brobygget.

– Det är sällan man jobbar så nära betongen som nu, säger Ola Andersson nöjt.

Ytterligare fem etapper ska färdigställas innan bron är färdigbyggd hösten 2014. Ola Andersson hoppas att det fortsatta arbetet ska flyta på smidigt.

– Vår ambition är att få gjuta ytterligare en etapp innan jul, säger han.

En av dem som arbetar uppe på bron är armeraren Tony Löfgren från Frösön. Han har arbetat i branschen sedan 1992 och har hunnit med flera liknande projekt. I drygt sex månader har han varit på plats i Nolby. Han tycker att arbetet går bra trots att det blir långa arbetsdagar.

– Vi är ju alltid ledig fredagar, säger han.

Han berättar att en av de viktigaste faktorerna i arbetet är att underlaget är bra gjort.

– Det måste vara välpackat och fyllt så att det inte blir sättningar i marken.

Parallellt med gjutningen av farbanan pågår också byggandet av brostöd. Norr om bron ansluter motorvägen till trafikplats Nolby, en av totalt fem nya trafikplatser i E4-bygget. Bron och trafikplatsen förändrar miljön i Nolbydalen, inte bara för synen utan även för hörseln. För att dämpa bullret ska bron förses med skärmar.

– För att bibehålla utsikten över landskapet kommer de att vara transparenta. Materialet är inte bestämt än, det blir polykarbonat eller glas, förklarar Marie Lundqvist, kommunikatör i projekt E4 Sundsvall.

Även själva byggarbetet har lett till och kommer även i fortsättningen att leda till en hel del störningar men Marie Lundqvist hoppas att de närboende har överseende med det.

– Jag tycker ändå att det finns en positiv anda kring nya E4. Trafikplatsen här i Nolby blir ju en viktig knytpunkt i området med närhet till nya E4. Det skapar ju utvecklingsmöjligheter för arbetspendling men också för verksamheter här i området, säger hon.

Njurunda ryttarförening är en av de verksamheter som tros kunna dra nytta av den nya E4-sträckningen. Ridskolechefen Maria Hildingsson tror att närheten till E4 gör att föreningen kan locka fler medlemmar.

– De blir ju lättare för de som bor i stan att ta sig hit, säger hon.

Samtidigt som arbetet med landbron fortgår pågår också andra arbeten i Nolbym, bland annat med bron över Tunavägen. Den ska motfyllas med massor så att vägen och trafikplatsen med på- och avfarter kan byggas klart. Enligt Trafikverket ska Tunavägen under bron sedan asfalteras och beräknas öppna innan årsskiftet.

Annons