Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Dubbelkrum" börjar ta form

/

Mäktiga krafter var i gång när de första brodelarna lastades av fartyget Wilson Leer i går förmiddag.

Ändå är det bara "småbitar" som hanteras nu. Den första vägde 57 ton medan den tyngsta sektionen över vattnet, som kommer nästa sommar, väger 2 460 ton.

Annons

Många nyfikna sökte sig till norra landfästet på morgonen. Det stora vita flytkranen Lodbrok som legat i inre hamnen skötte lossningen från fartyget. Men från att ha varit en mastodont vid kajen blev den en ordinärt hög kran jämfört med de andra ute i vattnet.

Synen var ändå fascinerande när den lyfte första sektionen och styrde mot land, där den lastades på en specialtrailer med sex dubbla hjulpar och transporterades längs det kraftigt förstärkta området fram till brofundamentet.

– Sektionerna kommer att lyftas på plats på tisdag eller onsdag, utlovar Brynjolf H Jörgensen ansvarig för entreprenören Joint Venture Sundsvallsbron.

Brosektionerna har fraktats på pråm från Tyskland till Rotterdam och därifrån med fartyg. Två till sådana turer är inplanerade under september och då ska alla delar till bron vid norra landfästet finnas på plats. I oktober kommer tre båtlaster med sektionerna till södra landfästet.

Till sommaren kommer brosektionerna som ska gå över vattnet att anlända och då är de betydligt större än de som levererats nu. Den längsta är 120 meter lång. De kommer att hanteras med en kran som byggs på de färdiga brodelarna och en kran ute i vattnet som ska samordna lyften.

Bland byggherrar och entreprenörer var det en efterlängtad del av brobygget som man nådde fram till i går.

Det mest fascinerande är att ingen av de 300 delar som bron ska bestå av kommer att vara lika utformad.

– Det är en mycket komplicerad bro att bygga. Men den kommer också att bli mycket vacker, säger Brynjolf H Jörgensen mycket övertygande.

En del av den här lasten blåste av under en storm, det rörde sig om mindre mellansektioner. De har bärgats och i dag ska de besiktas för att se om de går att använda i brobygget. Oavsett resultat är det inget som påverkar tidsschemat eftersom det är de mer lättillverkade delarna.

Annons