Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fick diabetes förlorade körkortet

/
  • Mathias Nylund tycker att det borde göras en individuell bedömning av diabetikers förutsättningar för att köra tung lastbil. Alla kör inte 40 timmar i veckan, hans tid i lastbilen är högst 1,5 timme per dag.
  • Transportstyrelsen tar ingen hänsyn till om diabetiker som Mathias Nylund är vältränad, äter bra och regelbundet och bara kör korta sträckor. Den som har diabetes typ 1 förlorar C-körkortet.
  • Mathias Nylund tycker att det borde göras en individuell bedömning av diabetikers förutsättningar för att köra tung lastbil. Alla kör inte 40 timmar i veckan, hans tid i lastbilen är högst 1,5 timme per dag.

Mathias Nylund körde tung lastbil högst 1,5 timme per dag. Han är vältränad, äter rätt och sköter sin medicinering.

Men han har diabetes typ 1 och tar insulinsprutor.

På Transportstyrelsen bedömdes han på samma sätt som en långtradarchaufför som kör 40 timmar i veckan. Därför förlorade Mathias Nylund sitt C-körkort.

Fast han får köra bil och motorcykel.

Annons

I fjol i maj rasade 30-årige Mathias Nylund i vikt, var ständigt törstig och kissade jämt. Efter en undersökning fick han diagnosen.

Om den kommit ett halvår tidigare hade chanserna varit betydligt större att han fått en individuell bedömning av Transportstyrelsen och chans till dispens för C-behörighet.

– Det kom nya regler i december 2010 som gör det nästan omöjligt att få dispens. Jag har aldrig hamnat i koma eller svimmat, dessutom kör jag säljturer som gör att jag kan äta regelbundet och totalt blir det inte mer än sex till sju mil per dag, men det spelar ingen roll för Transportstyrelsen.

Mathias Nylunds egen läkare bedömde att han mycket väl kunde köra lastbil, men Transportstyrelsen läkare sade nej.

– Jag förstår inte varför Transportstyrelsen har en läkare som bedömer diabetes när de bara går efter regelverket.

Det är en vältränad man som spelat hockey i 20 år, han sysslar också med innebandy och fotboll. Att inte få möjlighet till en individuell bedömning upplever han som en orättvisa.

Det tar fem sekunder för Mathias Nylund att göra ett stick i fingret och kolla blodsockret, så det är ingen omständig procedur.

– Jag känner också tidigt av om jag får ett blodsockerfall och har alltid dextrosol i fickan. Det kommer inte så plötsligt som många tror, det finns en okunskap om sjukdomen. Det är inte som ett epilepsianfall utan det tar många minuter innan reaktionen kommer.

Trots att reglerna är så stränga när det gäller C-körkort så dröjde det tio månader innan Transportstyrelsen drog in körkortet. För att få ha kvar tillstånden för bil och motorcykel måste han genomgå en test en gång om år.

Förra måndagen började en praktikant på företaget. Nu sitter Mathias Nylund på passagerarplatsen, praktikanten kör lastbilen och ska följa med vid försäljningen i butikerna under tre månader för att lära sig jobbet.

– Jag vet inte vad jag ska göra sedan, säger Mathias Nylund.

Annons