Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gamla metoder är framtidsmodellen för hemtjänsten

/
  • Hemtjänsten i Skönsmon bytte ut IT-systemet mot en gammal hederlig vit tavla. Det gav en flexiblare planering och möjlighet att lägga tiden på rätt ställen.
  • Sofie Näslund, Yvonne Andersson, Ulrika Andersson och Kristin Eriksson.
  • Framtiden är en tillbakagång till gamla planeringsmetoder. Yvonne Andersson, Ulrika Andersson och Kristin Eriksson saknar inte det IT-baserade systemet som styrde allt i detalj.
  • Hemtjänsten i Skönsmon bytte ut IT-systemet mot en gammal hederlig vit tavla. Det gav en flexiblare planering och möjlighet att lägga tiden på rätt ställen.
  • Sofie Näslund, Yvonne Andersson, Ulrika Andersson och Kristin Eriksson.
  • Framtiden är en tillbakagång till gamla planeringsmetoder. Yvonne Andersson, Ulrika Andersson och Kristin Eriksson saknar inte det IT-baserade systemet som styrde allt i detalj.

Hemtjänsten i Skönsmon bytte IT-systemet mot vita tavlan, och skippade vikariepoolen och förbestämda schablontider.
I stället får de arbetsglädje och tryggare, friskare vårdtagare.
– Det är IT-systemet som har distansierat oss från de äldre. Systemet kräver att man standardiserar människor så de passar in. Vi försöker i stället jobba utifrån vad människorna behöver i stället, säger undersköterskan Kristin Eriksson.

Annons

ST har tidigare berättat om hemtjänsten i Skönsmon, och deras projekt att forma framtidens arbetsmetoder underifrån, med fokus på vad som ger värde till äldre Sundsvallsbor som behöver hjälp i hemmet. "Kunderna", som de allt oftare kallas.

Nu har man provkört den nya modellen, och även om många detaljer kommer att justeras är den redo för export till andra hemtjänstområden i Sundsvall. Redan i dag för alla som har hemtjänst i Kubikenborg.

En utvärdering så här långt visar att de äldre upplever att personalen har mer tid för dem, och det lilla extra. Trots att en mätning visar att personalen använder i snitt 0,5 minuter mindre för varje besök nu.

– Det är nog för att vi inte upplevs som stressade längre, säger undersköterskan Sofie Näslund.

För att komma dit har hemtjänstgruppen gått helt på tvärs med utvecklingen i socialtjänsten de senaste fem åren. Man använder inte längre det IT-baserade planeringssystemet TES, med sina standardiserade tider för varje insats och dagliga jobblistor som printas ut. Man ringer in sina egna vikarier, i stället för att vända sig till socialtjänstens vikariepool.

I stället jobbar man i mindre grupper, så att personalen har ansvaret för ett litet antal äldre, som de känner väl. Planeringen finns på A4-papper eller en vit tavla. Man har också tillfört lite mer personalresurser. Det låter som på tok för gammaldags och dyrt för att funka, men det visar sig vara tvärtom säger undersköterskorna i Skönsmon.

– Jag tror att det är många som inte kommer att sakna TES. Man visste inte från dag till dag vad man skulle göra, och det var massor med olika att besöka. Nu återvänder vi hela tiden till samma, vi vet vad de behöver och kan planera mycket bättre. Då blir allt mycket lugnare och bättre. Vi får också en bättre överblick på deras mediciner och hälsotillstånd, säger Kristin Eriksson.

– Förut frågade de gamla alltid "vem blir det som kommer nästa gång", och vi märkte att de ofta larmade för att de var oroliga när personalen inte kom. Nu har antalet larm minskat ordentligt. På sex veckor har vi bara haft tre larm, och då har det varit för att någon ramlat eller så. Där sparar vi massor med tid, säger Ulrika Andersson, undersköterska.

Den lilla överbemanningen gör att vikariebehovet minskar. Och när man ringer in vikarierna själv blir det sådana som är kända av de äldre, och som inte behöver någon introduktion.

– Det låter kanske dyrare, men i och med att vi är fler minskar vikariebehovet, och det blir färre sjukskrivningar, säger Yvonne Andersson.

I Skönsmon känner man fullt stöd från socialdirektören. Själva har de skolats in i de nya metoderna under de veckor projektet pågått, och de hoppas det kommer att gå bra att exportera dem till kommunens övriga hemtjänstgrupper.

– Kärntanken i det vi gjort blir nog inte svårt att ta till sig, och det är nog inte många som kommer att sakna TES. Kanske blir det svårt att ta in våra metoder till en början, men jag tror det kommer att gå om de får tid på sig, säger Ulrika Andersson.

– Och när de märker att vårdtagarna mår bättre, säger Yvonne Andersson.

Mer läsning

Annons