Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kräver dispens från dumpningsförbud

/
  • Entreprenören JV Sundsvallsbron ansöker om dispens från dumpningsförbudet för att frakta iväg de muddringsmassor som uppstår när man bygger brostöden i Sundsvallsfjärden, samtidigt som man vill dra igång arbetet när isen släpper. Men Magnus Lundberg, projektchef för E4 Sundsvall tror inte att broprojektet riskerar att försenas. Om tillstånd inte blir klara i tid tvingas entreprenören att transportera muddringsmassorna på land i väntan på en eventuell dispens från dumpningsförbudet.

Det är oklart vart man ska frakta muddringsmassorna som uppstår när brostöden byggs i Sundsvallsfjärden.
Brobyggaren vill kunna dumpa massorna i havet utanför Bredsand, men massorna kan vara förorenade och det är oklart om de får det.
Om inte dumpningen godkänns tvingas företaget till dyra vägtransporter.

Annons

Det är åtta brostöd som ska byggas i vattnet för att sedan hålla upp bron över Sundsvallsfjärden. I en ansökan till Havs- och vattenmyndigheten skissar entreprenören Joint Venture (JV) Sundsvallsbron på tre scenarion för hur man kan ta hand om muddringsmassorna på cirka 30 000 kubikmeter.

Två alternativ handlar om att frakta de våta jordmassorna med pråm åtta kilometer söderut till Draget utanför Bredsand, eller alternativt till Draghällan ytterligare en bit söderut.

Antingen kan massorna sedan dumpas blandade oavsett föroreningsgrad.

Men i sin ansökan om dispens från dumpningsförbudet förordar man i stället en selektiv dumpning där man först tar upp den översta halvmetern av muddringsmassorna som sedan dumpas. Enligt provresultat har den översta biten högst föroreningsgrad. Därefter kan man dumpa resterande massor som ett täckande skydd.

Ett tredje alternativ är att frakta muddringsmassorna per lastbil till någon av Ragn-Sells anläggningar norr om Umeå (cirka 34 mil enkel resa) eller Upplands-Bro (cirka 38 mil enkel resa). Om det översta lagret på 0,5 meter skickas på lastbil skulle det innebära totalt cirka 300 lastbilstransporter och projektkostnaden skulle öka med cirka 5,5 miljoner kronor.

Och om alla muddringsmassor måste skickas så här betyder det cirka 6 750 lastbilstransporter, vilket kan översättas som en fördyring av projektkostnaden med drygt 100 miljoner kronor.

JV Sundsvallsbron vill helst komma igång med arbetet så snart isen släpper under vårvintern 2012. Men broentreprenören känner ingen brådska.

– Nej, så ser jag det inte. Vi har en lösning hur vi vill hantera det här och så har vi även andra alternativ, säger Henning Jensen, projektchef för JV Sundsvallsbron.

Han känner inte heller någon oro för ökade kostnader om man tvingas till vägtransporter.

På Trafikverket påpekar E4 Sundsvalls projektchef Magnus Lundberg att en eventuell fördyring inte drabbar skattebetalarna, utan blir en smäll för entreprenören.

– Det ingår i entreprenörens risk, säger Magnus Lundberg.

Annons