Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu åker skyltarna ner – ST sänder live från IP

Skyltarna är nedmonterade och Norrporten Arena finns inte mera.
Nu är det Idrottsparken som gäller igen. Frågan är bara, hur länge till?
– Målsättningen har hela tiden varit att kunna presentera en ny namnsponsor under 2017, säger Henrik Wikström marknadsansvarig i GIF Sundsvall.

Annons

TV: Vi sände live och pratade med gäster när skyltarna togs ner – se reprisen av livesändningen här.

Det var för tio år sedan som Idrottsparken blev Norrporten Arena. Kommunen gav tillåtelse för Giffarna att sälja ut namnet och ett första flerårigt sponsorsavtal tecknades.

Ett avtal i miljonklass, spekulerades det i den gången, och sedan dess har detta förlängts ett par gånger, till glädje för GIF Sundsvall och Sundsvalls DFF.

– Ja, det var ett villkor från vår sida, att även elitföreningen på damsidan, som spelar sina matcher i IP, skulle få vara med och dela på kakan. Och vi ser på det hela på samma sätt i dag, säger Lars-Erik Återgård, Idrotts- och fritidschef på Sundsvalls kommun.

När Castellum köpte välkända fastighetsbolaget Norrporten i våras och storaffären definitivt var klar på försommaren stod det snabbt klart, att Castellum inte hade några planer på att förnya det utgående namnavtalet.

Och där och då påbörjades jobbet med att hitta en ny namnsponsor till arenan, vars namn dock varit detsamma sedan 1903. Egentligen.

– Idrottsparken är det officiella namnet, men vi har alltså inget emot att en särskild sponsor går in och sponsar med ett namn, förtydligar Lars-Erik Återgård.

Skyltarna monterades ned under några timmar på torsdagsförmiddagen och därmed gick en modern epok i graven.

Skyltarna på Norrporten Arena monteras ner. Först ut: Skylten mot rondellen vid arenans sydvästra hörn.

Mer läsning