Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu börjar det mullra kring E4-bygget

/

Maskinerna är på plats och motorerna har startat.
20 kilometer, 4,5 miljarder kronor och fyra år senare kommer de att tysta.
Då har Sundsvall fått sin nya E4-genomfart.

Annons

Nu börjar det hända saker kring ett av Sundsvalls största byggprojekt genom tiderna.

I Skönsmon har Svevia dragit igång sitt 31-miljonersprojekt.

– Till en början ska vi anlägga en stödmur mot järnvägen. Den ska säkerhetsställa att järnvägen klarar sig både under själva byggtiden och också efter bygget av en trafikplats i Skönsmon, säger Bengt Strand, Svevias platschef.

Senare i vår börjar Svevia bygga den nya Kustvägen som ska gå ett 30-tal meter öster om den befintliga E4-an.

Det handlar om en kilometer lång sträcka från STT Emtecs kontor som fortsätter norrut över det gamla forskningslabbet och ansluter E4-an strax norr om Björneborgsgatan.

En väg som ska vara klar i höst och där E4-trafiken då kommer att ledas om under den stora byggtiden.

Innebär det en längre restid för alla trafikanter?

– Nej, enbart marginellt. Problemet kan bli att en del bilister åker sakta för att se vad som pågår i området, säger Bengt Strand.

Under det här året kommer också de tre största delprojekten kring E4-bygget att starta. Det handlar om Skönbergsdelen, själva brobygget och slutligen sträckan Skönsmon-Myre.

Bron över Sundsvallsfjärden kommer att vara klar hösten 2014 och hela E4-bygget från Myre till Skönsberg ett år senare.

Vad gäller begränsningar i befintlig trafik är projektledningen mest oroad över hur det kommer att gå i Skönsberg, där bland annat motorvägen ska sänkas ner.

Annons