Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politikerna oense om gamla E4 genom stan

/
  • Så här kan det se ut på Röda torget vid rusningstid. Nu vill många politiker halvera antalet körfält.
  • Leif Nilsson (S):   – Ett körfält är bättre. Det binder ihop stan med hamnen på ett bättre sätt. Vi får inte den här stora trafikleden som går som en mur rakt genom centrum.
  • Angel Villaverde (MP):   –  På lång sikt borde vi få bort all genomfartstrafik från stan. Det skulle vara bättre att göra en boulevard för gående och cyklister på gamla E4. Bilarna kan ta andra vägar så vi får mindre trafik och bättre luft.
  • Stefan Falk (FP):    – Två körfält som vi har nu är bra. Det ger bättre framkomlighet och säkerhet. Om bron måste stängas tillfälligt behöver vi dessutom ha en bra alternativ väg att leda om trafiken på.
  • Elin Nilsson (M):    – Vi får väl vänta på vad utredningen säger men rent spontant tror jag på ett körfält. Vi får bättre luft i stan och det är inte bra med en motorväg där om Sundsvall ska kunna bli en trevlig hamnstad.
  • Eva Lohman (M):   – Jag vill ha kvar två körfält som i dag. Jag förstår inte varför man ska tvinga folk att ta bron, varför ska man göra det besvärligare? Det finns risk för långa bilköer i morgonrusningen.

Frågan om antalet körfält på gamla E4 delar politikerna i Sundsvall.
– Två körfält ger bättre framkomlighet, säger Stefan Falk (FP).
– Vi behöver inga körfält alls, säger Angel Villaverde (MP).

Annons

Trafikverket utreder nu vad som ska hända med gamla E4 genom centrum, från rondellen i Skönsberg till järnvägsstationen.

Det ena alternativet är att behålla gamla E4 som den är med några mindre justeringar, eftersom vägen är tungt trafikerad. Ett andra alternativ är att smalna av hela sträckan till ett körfält i båda riktningarna istället för två, för att styra över mer trafik till bron.

Frågan delar politikerna i Sundsvall. ST har frågat 81 fullmäktigepolitiker och 36 av dem vill ha ett körfält.

– Vi får bättre luft i stan med ett körfält, säger moderaten Elin Nilsson.

Men en nästan lika stor andel, 28 politiker, tycker tvärtom att man ska behålla två körfält.

– Jag förstår inte varför man ska göra det besvärligare för folk. Behåll vägen som den är, säger Elin Nilssons partikamrat Eva Lohman.

Frågan skär rakt igenom de politiska blocken, och båda linjerna har anhängare på båda sidorna. Majoriteten med Socialdemokraterna i spetsen har dock fler anhängare av ett körfält, medan oppositionen har fler som förordar två körfält.

Mest radikal är Miljöpartiets Angel Villaverde. Han vill smalna av vägen till ett körfält och i framtiden inte ha något körfält alls.

– Det är bättre för luften och miljön. På lång sikt borde vi få bort all genomfartstrafik från stan och göra en gång- och cykelväg av gamla E4, säger han.

Även hans kollegor i Miljöpartiet; Maria Algotsson och Tina Hellberg, har en egen idé i frågan. De vill ha kvar två körfält men då ska ett av dem vara vikt för kollektivtrafikens bussar.

Många politiker är också osäkra och vill inte svara på frågan. Några vill avvakta resultatet av utredningen som ska försöka klargöra vad som är bäst, för trafikanterna och för miljön.

– Vi upphandlar just nu en konsult som ska titta på det här i samarbete med oss och kommunen, säger Marie Lundqvist, kommunikationsansvarig på Trafikverket.