Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafikverket vill bygga dubbelspår

/
  • Ett krokigt enkelspår ska ersättas av ett betydligt rakare dubbelspår. Det är en förhoppning som Trafikverket nu har och som kan innebära en betydligt tidigare byggstart än vad som först var tänkt.
  • Ett krokigt enkelspår ska ersättas av ett betydligt rakare dubbelspår. Det är en förhoppning som Trafikverket nu har och som kan innebära en betydligt tidigare byggstart än vad som först var tänkt.

Trafikverket vill nu tidigarelägga bygget av ett dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall.

I oktober ska vice generaldirektören Lena Erixon lämna över en utredning till regeringen där det kravet ingår.

– Kapaciteten på sträckan måste förstärkas, säger hon.

Annons

Tågen har varit försenade, restiden har på senare år förlängts närmare en halvtimme och resenärerna har inte varit nöjda med situationen.

Trots detta har inte Trafikverket prioriterat ett dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall.

Vare sig en järnvägsutredning eller pengar till bygget finns avsatta i trafikplanen fram till 2021.

Men nu har plötsligt möjligheten kommit. Det är regeringen som gett Trafikverket i uppdrag att göra en kapacitetsutredning.

Syftet är att se över de flaskhalsar som finns i järnvägsnätet.

– En av dessa är sträckan Gävle–Sundsvall, säger Lena Erixon.

I det utredningsförslag som ska överlämnas till regeringen står bland annat att utbyggnaden av mötesspår ger en ökad kapacitet, men det räcker inte.

"Trafiksystemet kommer dock att bli mycket sårbart och den regionala persontrafiken kan fortfarande inte utökas."

Trafikverkets förhoppningar är nu att kunna tidigarelägga bygget, även om det kommer att ske i etapper. Det är också regeringen som måste skjuta till mer pengar eftersom ingen vill göra några omprioriteringar inom den gällande trafikplanen.

– För att starta en järnvägsutredning måste vi få klartecken från regeringen, säger Lena Erixon.

Det har gjorts en förstudie kring ett dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall. Det skulle halvera restiden för direkttågen till en timme mellan de två städerna, för regiontiden skulle restiden bli 90 minuter. En resa från Sundsvall till Stockholm skulle därmed inte behöva ta längre tid än 2 timmar och 20 minuter.

Fördelen med ett dubbelspår är inte bara den att tågen slipper ta hänsyn till mötande trafik. Förstudien visar också att själva sträckan kan kortas med två mil, samt att hastigheten skulle öka. Idag tvingas tågen köra med mycket reducerad hastighet på grund av flera kurvor

När bygget kan starta vet ingen idag, men ambitionen är alltså att bygga i etapper och där förstudien visar att det är angelägnast att först bygga närmast Gävle och Sundsvall. Där ger ett dubbelspår största restidsvinsterna.

Bollen ligger nu hos regeringen...

Annons