Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sundsvalls broar speglar staden

Paris och London är berömda för sina broar, men Sundsvall har också sina att vara stolt över.
I skriften "Broar över Selångersån" ger Åsa Granath och Lena Nygren en dokumentär skildring av dem.

Annons

Vattenleder var och är något av civilisationens blodådror, livsviktiga transportleder för gods och människor. Inte minst är Sundsvalls utveckling av industri och handel knuten till havet och ån.

Men man måste också kunna ta sig över vattenlederna, och helst utan att det hindrar pråmar, lastskutor och passagerarbåtar.

Om Sundsvalls broar, deras historia, framväxt och betydelse har Åsa Granath och Lena Nygren, verksamma inom bibliotek och arkiv, berättat. De har fogat in konstruktionsfakta, citat ur dåtida tidningar och även människor: här finns färjkarlar, journalister, båtbefälhavare och andra som haft upplevelser eller något att säga kring broar.

Här skildras också till exempel dramatiken när Puckelbron rasade vid vårfloden 1919. Och stommen i skildringen är förstås de många vackra fotografierna ur museets fotoarkiv.

Äldst är Västra bron, numera Videsbron, och Storbron (Norra bron). Under 1600-talet var de delar av vägarna mot Jämtland och Härnösand. Då var staden liten och belägen västerut. Ju mer den drog sig mot havet, och ju fler som bosatte sig på norra stranden, desto mer växte behovet av nya broar: Norrmalmsbron, Tivolibron, Puckelbron, Thulebron, Sporthallsbron, Mälthusbron och Åbron.

Men länge fick man lita till dragfärjor och båtar i stället: den sista färjan fanns kvar till 1952. Även de många ofrivilliga vinterbaden, när folk gick till fots över ån, drev på brobyggandet.

Det blir en intressant bit lokalhistoria och man kan faktiskt spegla hur en stad växer fram också genom dess broar. Skriften säljs i Kulturmagasinet och i Akademibokhandeln Vängåvan.