Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sundsvalls cyklister är lätträknade – vakna upp och inse att bilismen är viktigare för centrum

Politikerna i Sundsvall, (inget uttalande från M eller V) avser, enligt en artikel ST 10/8, att satsa ytterligare på att öka antalet cyklister i stan.

Är det inte dags att vakna upp och acceptera verkligheten? Därför påminner jag om den data som finns tillgänglig via de båda cykelbarometrarna.

Den aktuella statistiken säger: Från årets början till den 15 augusti har 128 cyklister per dygn passerat barometrarna. Motsvarande siffra för hela 2017 var 120 och för år 2016 var det 161 cyklister.

Jag uppmanar de ansvariga politikerna att kontrollera hur många cyklister de ser vid olika tidpunkter i och runtom i stan. Det är ingen svår uppgift eftersom de är lätträknade.

Med tanke på att endast cirka 30 procent återstår av cykelsäsongen kan man anta att antalet cyklister i år blir färre än 120. Samtidigt ökar koldioxidutsläppen i city med 8 ton sedan 2016. Trots att många nya cykelbanor har byggts de sista två åren har alltså antalet cyklister minskats med cirka 25 procent!

Jag uppmanar de ansvariga politikerna att kontrollera hur många cyklister de ser vid olika tidpunkter i och runtom i stan. Det är ingen svår uppgift eftersom de är lätträknade.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Stan växer med många nya bostadsområden i hamnen, vilket givetvis innebär flera fordon. Dessutom planeras några nya hotell. I det läget väljer kommunen att starkt reducera antalet parkeringsplatser och höja avgiften. Vore det inte logiskt att göra precis tvärtom? Dessutom måste handeln i Stenstan öka rejält för att vi skall kunna behålla det utbud som finns i dag.

Cyklisterna däremot kan verkligen inte bidra med någon ökad handel.

Det planerade parkeringshuset mittemot järnvägsstationen löser knappast parkeringsbehovet i Stenstan, eftersom avståndet till city säkert kommer att avskräcka många.

Och på gamla E4 vid kasinot passerar fortfarande mer än 20 000 fordon per dygn.

Cykelsäsongen är i Sundsvall cirka fem månader men bilen kan vi använda hela året. Bilförsäljningen ökade under 2017 med 77 000 fordon och Charlie Magnusson kallade i sin insändare i ST 13/8 bilen för den ultimata frihetsmaskinen. Jag är övertygad om att många bilägare delar den uppfattningen.

Och på gamla E4 vid kasinot passerar fortfarande mer än 20 000 fordon per dygn. Men efter ombyggnaden blir den säkert Sveriges mest trafikerade stadsgata. Så någonting blir vi bäst på i alla fall!

Claes Håkan Sjölund

Läs också:

Vet man inte vad ett övergångsställe innebär i Sundsvall?

Vilda Tour de France-etapper i stan

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel