Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sundsvalls Tidnings konstdeposition används flitigt

De konstverk som ST deponerat hos Sundsvalls museum hängde nästan alla i magasin när värderare kom på besök, skrev Mittmedias kulturchef Gunilla Kindstrand tidigare i debatten om ST:s konstsamling som Mittmedia vill sälja. Här en replik av t f museichef Daniel Unnis och svar av Gunilla Kindstrand.

Mittmedias kulturchef, Gunilla Kindstrand, skriver i sitt svar på Börje Alströms debattinlägg att intresset för den deposition av konst som Sundsvalls Tidning gjorde till Sundsvalls museum 2011 är litet och att sju av de åtta deponerade konstverken hänger i ett förråd. Det uttalandet är långt från sanningen. Om Gunilla kontaktat oss på Sundsvalls museum hade vi gladeligen förmedlat en annan bild av hur denna viktiga deposition faktiskt används i Sundsvalls museum utställningsverksamhet.

Läs Börje Alströms inlägg och Gunilla Kindstrands svar

De sju konstverk som beskrivs hänga i ett förråd hänger i ett utrymme som Sundsvalls museum iordningställer till ett öppet visningsmagasin. Där kommer vi visa delar av vår konstsamling utifrån en rad olika teman. Depositionen från Sundsvalls tidning är ett av dessa teman. Det öppna visningsmagasinet kommer stå färdigt senare i år, som det ser ut nu utan dessa deponerade konstverk.

Som Gunilla säkert vet finns det inget museum som alltid visar alla sina konstverk eller föremål. Det är inte fysiskt möjligt. Depositionen från Sundsvalls tidning har dock använts flitigt. Leander Engströms målning Lapp från Abisko vid fjällsjö och Sigrid Hjerténs porträtt av sin son Ivan har ofta varit nyckelverk i de utställningar som visats på museet. Leander Engströms målning är en fantastisk ingång till att prata om och skapa med utgångspunkt i vårt samiska kulturarv. Sigrid Hjerténs porträtt av sonen Ivan visas för tillfället i utställningen Barn och är där den enskilt viktigaste och populäraste inspirationskällan i vår skapande verksamhet riktad till barn och unga som dagligen äger rum på museet.

Sundsvalls museum har under snart fem års tid förvarat, förvaltat och förmedlat dessa för Sundsvallsområdet viktiga konstverk och förhoppningen är att vi fortsatt ska ha den möjligheten. Jag är medveten om att dessa konstverk är Mittmedias att göra vad de vill med men jag hoppas att man tänker om och funderar över om värdet att värna ett lokalt kulturarv ändå inte trumfar ett tillfälligt tillskott i kassan.

Läs om försäljningen av ST-konsten

Daniel Unnis,t f chef för Sundsvalls museum

Gunilla Kindstrand svarar:

Det är förstås utmärkt att Daniel Unnis planerat att släppa ut målningarna ur garderoben. Men det finns skäl att försynt påminna om att det faktiskt handlar om en deposition, alltså ett utlån, och inte om en gåva. I botten finns ett avtal som är juridiskt glasklart.

I debatten kring Mittmedias konstinnehav krockar två olika värdesystem. T f chefen Daniel Unnis talar om symboliskt och kulturellt kapital, medan ägarna till tavlorna ser till det ekonomiska värdet. Också jag önskar, precis som Unnis, att god och viktig konst ska visas så mycket och ofta som möjligt. Men jag har också förståelse för att det inte är etiskt helt självklart att på en och samma gång tvingas minska en koncern med mer än 100 personer och samtidigt behålla konst för flera miljoner.

Hittills har Unnis larmat om de målningar som är mest värdefulla i kronor och ören. Men flera av dessa har ingen egentlig Sundsvallsanknytning. Det har däremot några av de andra tavlorna. De betingar inte ett så stort ekonomiskt värde på konstens marknad, men har direkt betydelse för bilden av Sundsvalls historia och kultur i framtiden. Ett tips till Daniel Unnis är att det kan vara bra att välja sina strider.