Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sundsvalls Tidnings upplaga ökar – chefredaktören: "Det är jättefina siffror"

Sundsvalls Tidning går mot strömmen och ökar med tio procent medan papperstidningarnas upplagor fortsätter att minska.
Den genomsnittliga minskningen i landet för morgontidningar ligger runt fem procent.

Annons

Under det senaste året ökade Sundsvalls Tidnings pappersupplaga med 2 400 exemplar.

– Det är jättefina siffror, säger Anders Ingvarsson, chefredaktör och ansvarig utgivare för Sundsvalls Tidning, Tidningen Ångermanland och Örnsköldsviks Allehanda.

Han förklarar siffrorna med att Sundsvalls Tidning och Dagbladet slogs ihop.

– I princip alla trogna Dagbladetprenumeranter har i dag Sundsvalls Tidning som morgontidning, säger Anders Ingvarsson.

Han påpekar att det är långt över de interna mål som sattes i samband med sammanslagningen.

Krönika: Tack alla som läser ST – kul att vi blir fler

I branschen som helhet minskar papperstidningsupplagorna med i genomsnitt omkring fem procent.

Enligt Anders Ingvarsson är det en strukturell nedgång som pågått i decennier där det inte fylls på med nya prenumeranter i den omfattning som de som slutar prenumerera på grund av ålder eller andra skäl.

Tidningen Ångermanland minskar sin upplaga med nio procent och Örnsköldsviks Allehanda med sju procent.

– Glädjande är ändå att takten i tappet för papperstidningarna i Mittmedia har minskat, säger Anders Ingvarsson.

Han tror att Sundsvalls Tidnings ökning i pappersupplaga är tillfällig men konstaterar samtidigt att antalet läsare ökar.

– Tittar vi på ST.nu har antalet sidvisningar ökat med 40 procent på ett år och det är ett tecken på att läsarna blir fler och läser mer hos oss, säger Anders Ingvarsson.

Hur har den nyligen lanserade appen tagits emot?

– Helt fantastiskt! Sedan den lanserades för några veckor sedan har nästan 12 000 personer valt att ladda ner den. Det säger en hel del om hur utvecklingen går i andra änden av skalan när det gäller nyhetsförmedling, säger Anders Ingvarsson.

När det gäller arbetet med att öka annonsintäkterna i de digitala kanalerna konstaterar han:

– Där läsarna finns finns också annonspengarna men i den digitala världen är konkurrensen större och då gäller det för oss att vara det bästa alternativet, säger Anders Ingvarsson.