Sundsvallslärare skriver öppet brev till Stefan Löfven: "Jag kunde inte bara sitta och tiga"

Gymnasieläraren Jan Nordin skriver i ett brev till statsministern att debatten kring vinster i skolan är snedvriden. Krönikan som publicerats på Svenskt näringsliv har väckt starka reaktioner och fått flera tusen delningar på Facebook.
– Jag har bara fått hejarop, säger Jan Nordin.

Jan Nordin har arbetat som gymnasielärare i ungefär 35 år i Sundsvall. I dag är han matematiklärare och styrelseordförande på Skvaderns Gymnasieskola.

Efter en partiledardebatt kring vinster i skolan valde Jan Nordin att skriva ett brev till Stefan Löfven.

"Jag tycker att det är synd att skoldebatten blivit mer partipolitisk. Tyvärr har frågan om friskolevinster förstärkt detta, eftersom få sätter sig in i frågan utan enbart tar ståndpunkt utifrån någon allmän ideologisk syn. Man kunde i så fall lika gärna diskutera om skattepengar överhuvudtaget kan gå till vinstdrivande företag", skriver han i sitt brev.

Här kan du läsa hela Jan Nordins brev till statsministern, som Svenskt näringsliv publicerat.

Krönikan har väckt kraftiga reaktioner på Facebook – artikeln har också fått flera tusen delningar.

– Jag har bara fått hejarop! Det är intressant och nästan skrämmande vilken genomslagskraft internet har, säger Jan Nordin.

Har du fått något svar från Stefan Löfven?

– Nej det har jag inte fått. Jag har bara fått ett svar från regeringskansliet att de mottagit brevet.

Varför skrev du det här brevet?

– Jag kunde inte bara sitta och tiga efter den här partiledardebatten. Jag var tvungen att säga något. Det är kvalitén på skolan som borde kontrolleras, och inte huruvida folk gör ett överskott eller inte.