Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Suveränt skickligt instrumentspel

Sjungande melodier och stampande sväng
Per Gross, blockflöjter, Göran Månsson, pipor och trummor
Almamia lilla scen

Inget går upp mot ett par riktiga instrumentvirtuoser när det gäller att imponera och glädja en publik.

Per Gross är en av landets ledande blockflöjtister, tekniskt säker och mycket kraftfull i klang; Göran Månsson en folkmusiklegend. Inte kunde det annat än spraka om dem tillsammans.

Här var 1300-talsmusiken; gyckleriets och dansernas konstfärdiga, pigga musik; våldsamt ornamenterad, orientaliskklingande, slingrande och skruvande som stegras allt mer till trummans tätnande, hetsande virvlar. Här var polskan med pipans ödsligare klang, kvillrande smyckad, som om märkliga fåglar sjungit den.

Här lekte Göran Månsson ljudlekar med publiken på sin superkonstruktion till basflöjt i sin egen "Kubbfunk", med en ljudpalett av toner, flageoletter, klapper och regnljud som tätnar till ett sugande upprepat sväng. Här spelade Per Gross ett extremt krävande japanskt verk med allt av ljud som en blockflöjt kan rymma: glidningar, sirener, suckar, smällar, fladdermusskrik och stigande vrål från stora insektssvärmar.

Deras enorma tryck ger musiken driv och energi, som i flöjtduetterna med stamp och rösteffekter. Per Gross tycks hela tiden få in fler och fler toner per tidsenhet tills det är som man bevittnar akrobatiknummer i fågelsång, ljusormar av flödande toner. Det är roligt, medryckande och livgivande, och fast viss musik är hyperextrem är det så suveränt skickligt spelat och ljudexperimenterat att till och med barnen njuter och skrattar.

De ljudeffekter finns inte som inte dessa två får ur sina instrument. En svängig, driven, högklassig konsert, som tyvärr alltför många missade.