Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Svar direkt: Vi värnar om trafiksäkerheten

Annons

TV: I klippet ovanför ger ST:s politiske redaktör Marcus Bohlin sin syn på gamla E4:ans framtid. "En chans att göra Sundsvall till en mer attraktiv hamnstad."

Insändaren som denna text är ett svar på: Gubbar har kidnappat E4-frågan

KJRL skriver under signatur, innebär det att du inte vill stå för dina synpunkter? Vi i Motormännen står med namn i våra insändare. Många organisationer svarar inte på anonyma insändare. Vi gör ett undantag nu. KJRL delar ut många rundpallar, vi försöker bemöta några.

Motormännen är en frivilligorganisation med cirka 110 000 medlemmar i Sverige. Få organisationer har så många frivilliga.

Lokalklubb Sundsvalls medlemmar är cirka 2 400 och vårt agerande i frågan om gamla E4 stöds av Motormännens Riksorganisation. Vår klubb har funnits i cirka 25 år

Motormännen Skaraborg har i många år kämpat för att få hela vägen mellan Göteborg och upp till Stockholm. Den sträckan är bland de mest olycksdrabbade i Sverige. Utan Motormännen Skaraborg hade det inte blivit det förslag som i dag finns. Vi värnar om trafiksäkerheten på gator och vägar.

Över bron går dagligen cirka 10 500 fordon. Fordon in till Sundsvalls centrum är cirka 22 000. Med två körfält mindre minskar, enligt kommunen, fordonen med 8 000 per dag. Vilka som inte åker in till centrum har kommunen inte klargjort. De som ska till sina arbetsplatser kommer att fortsätta åka in till centrum. Är det shoppingresorna som ska bort?

Gamla E4 gäller verkligen trafiksäkerhet eftersom ökade köer påverkar trafiksäkerheten.

Sundsvallsborna vill säkert ha en levande stad men det kan ej ske utan bilismen.

Kommunen vill öppna upp staden mot hamnen, hur kunde man då tillåta byggnader öster om gamla E4? Vi delar Gunnar Heljestrands insändare, för några dagar sen, om miljön i inre hamnen. Läs den.

Det kan knappast bli flera bostäder om två körfält tas bort (cirka 20 m).

I Stenstan bor mindre än 50 000 personer, vi har närmare 5 000 i vårt manifest. Att jämföra med hela kommunens 90 000 är inte seriöst.

I den här frågan är/var vi överens med Moderaterna, inga andra frågor drevs där. Och vi var inte på torget. Vi talade med många där, och också i övriga andra sammanhang diskuterar vi gamla E4 och vi talar med många som tycker att det är fel att riva upp en befintlig väg. De ser också längre köer med två körfält.

Vi tycker att om politikerna börjar vackla har vi gjort ett bra arbete. Att de flesta av oss är 70 plus betyder att vi har mycket erfarenhet, är det en nackdel? Vi tycker tvärtom.

KJRL, du är välkommen till vårt årsmöte, anmäl dig till undertecknad, då utrymmet hos Rylanders är begränsat. Vår klubblokal rymmer inte alla som kommer till årsmötet, så under 10–15 år har vårt årsmöte skett hos olika bilföretag.

Fyrfiligt, tack.

Rune Larsson

Motormännens lokalklubb Sundsvall

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel