Annons
Vidare till st.nu
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Svart må vara moderiktigt – men är du redo att riskera livet för det?

Nu är vi inne i mörkertiden och jag vill påminna alla om en enkel åtgärd som kan rädda liv: Använd reflex när du går på trottoarer, gator och vägar. Det låter kanske som säkerhet för dagisbarn men alla borde ha reflexväst eller liknande när man rör sig i närheten av fordon.

■■ Följ ST Debatt på Facebook

Som bilist ser jag att nästan ingen använder reflex, och i kombination med att svenskarnas favoritkläder oftast är svarta eller mörkblå, så ökar man inte egen säkerhet, tvärtom! Ni som tycker svart är klassiskt, praktiskt och alltid modernt, tänker ni på att svart inte reflekterar ljus och att ni därför inte syns i strålkastarnas sken? Mörka och svarta kläder femdubblar svårigheten att upptäcka dig i tid. Det förefaller mig att fotgängare felbedömer hur bra bilister ser någon i mörkret. Fundera på att höst och vinter också smutsar ner bilens lysen. Det gör ingen skillnad att man tvättar strålkastarna varje dag om man kör några mil hem från jobbet och passerar stadskärnan med ny smuts på lyktglasen.

Läs också: Reflexsnurror ska hjälpa resenärer att synas i mörkret: ''Händer att man åker förbi''

Reflex är inte osexigt eller enbart för barn. Vi bilister har ett stort ansvar för att köra medvetet och försiktigt, men väljer man att som mjuk trafikant bege sig ut i närheten av biltrafik och tunga fordon med lång bromssträcka borde man ta ett extra ansvar för sig själv. Varför är det okej och till och med moderiktigt med skyddsutrustning i skidbacken, på fjällvandringen eller i kanoten om sommaren, men inte när man promenerar 30 centimeter från två tons maskiner i hög fart? Enligt både Trafikverket och Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) är det dessutom i stadstrafik ännu viktigare att bära reflex, trots neonskyltar och gatlyktor. De flesta olyckor med gående sker i tättbebyggda områden med gatubelysning. Bland annat för att gatubelysningens effekt minskar när vägbanan är blöt. Bilförare ser alla lampor och ljus, men ögat missar den svarta siluetten av barn, vuxna och cyklister.

Själv har jag monterat extraljus på bilen och har särskild uppmärksamhet på tvåbenta faror längs vägarna. En gång krockade jag med en ren som nattetid sov mitt i vägbanan. Renen hade "kamouflagefärger" - lite som en gångtrafikant med mörkblåa byxor och svart rock på svart asfalt, på väg till eller hem från jobbet under den mörka svenska vintern. Renen försvann, kanske den överlevde, men visst är det onödigt att chansa på att du också kan springa hem från en olycksplats för att du vill se moderiktig ut?

Bilist och fotgängare

Läs också:

Syns du inte, finns du inte – lys upp i mörkret och förhindra olyckor

Höstmörkret är här – använd reflex för din och min säkerhet

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel